Hoe noemen we een gesneden kater/reu?

Een ruin is een gesneden hengst
een os was een stier
een vent was een ezel
een kapoen was een haan

wat is de juiste benaming van een gesneden kater en van een reu?

9 jaar geleden
in: Taal
28.4K
Antoni
9 jaar geleden
Je bedoelt waarschijnlijk "besneden" in plaats van "gesneden".
Ritsuka
9 jaar geleden
volgens Jan, Jans en de kinderen is het een je-weet-wel-kater
nounka
9 jaar geleden
besnijden is volgens mij iets anders dan gesneden als in castreren.
voorhuid weg of ballen weg
Amadea
9 jaar geleden
Nooit geweten dat 'vent' die betekenis heeft.
Antoni
9 jaar geleden
nounka, je hebt gelijk.
Antoni
9 jaar geleden
Het lijkt mij overigens wel een Vlaamse uitdrukking.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
en een gecastreerde ezel wordt ook oen genoemd.
nounka
9 jaar geleden
Ja dat van die oen wist ik ook niet. Die link van een van de antwoorden is wel een interessante pagina met al de mogelijke benamingen op van dieren. Wel raar dat een kat en een hond ( toch net veel gehouden dieren) geen unieke naam kregen.

Het beste antwoord

Een speciale benaming voor een gecastreerde kater is er niet.
Soms zegt men wel Een-je-weet-wel-kater.
http://wikikids.wiki.kennisnet.nl/Benamingen_voor_dieren

De dierenartsen spreken over een gecastreerde kater of een gecastreerde poes.
Bij niet gecastreerde katten: een open kater of een open poes.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoera, mijn persoonlijke minner(es)
nounka
9 jaar geleden
Bedankt voor het mee denken,...
Geen idee trouwens waarom een min,... je geeft toch een duidelijk antwoord. Natuurlijk niet een waarop ik hoopte maar ja...

Andere antwoorden (3)

Dat word weleens een geholpen kater genoemd.
9 jaar geleden
nounka
9 jaar geleden
Dank je voor het helpen denken
Je bedoelt natuurlijk in het Nederlands, dus misschien valt dit antwoord er buiten. Maar in het Engels wordt een je-weet-wel-kater ook wel een 'gib' genoemd. Voor een hond weet ik geen speciale term.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
nounka
9 jaar geleden
Dank je voor de hulp, wel jammer dat we enkel de Engelse term kennen. Blijkbaar bestaat het woord niet in het Nederlands.
Een reu wordt gecastreerd. Dat kan op verschillende manieren gebeuren: je kunt alleen de zaadleider door snijden. Dan heet het een sterilisatie (net zoals bij mannen). Een castratie bij een reu houdt in dat de zaadleider en de ballen verwijderd worden. Er wordt een snee gemaakt, ongeveer tussen de penis en de ballen in en via deze snee worden de inwendige onderdelen eruit gehaald. Soms haalt de dierenarts ook de lege, buitenste, huid van de ballen weg. Daarna is de reu veranderd van een: "intacte reu" naar een: "gecastreerde reu". Een andere benaming is er, voor zover ik weet, niet. Ook een kater heet een: "gecastreerde kater".