Is het woord verderest streektaal of niet?

Ik kom uit het Westland vandaan en ik schreef op mijn hyve het woord "verderest" op. En bekeek het en vroeg mij af of het streektaal is, of niet? Komt het van het "voor de rest", of is het een woord op zich?

Toegevoegd na 33 seconden:
Ik gebruik dat woord maar zelden, overigens, vandaar mijn vraag.

Toegevoegd na 24 minuten:
voorbeeld:
"verderest gaat het goed met mij"

"verderest moet we gewoon door blijven gaan met geld inzamelen"

" ... het ziet er mooi uit en verderest is het mooi standaard..."

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
8.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ken het niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ook niet, dus ik denk streektaal
Cryofiel
13 jaar geleden
Ik ken het ook niet. Wat betekent het? Mijn zusje spring heel ver, ik spring al een stuk verder, maar mijn broer springt het verderest?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryof: hahahahahahahahahahahahahahahaha geweldig xD nee ik ken het ook niet ....... Denk dat het een verzinsel is ofzo.... Je gebruikt het zelf al ipv voor de rest, waarom vraag je dan of het daar vanaf komt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat ik wil weten of het streektaal is. Ik vroeg mij af of het van voor de rest komt, dus dat kan je beter zien als voorbeeld, behorende bij de vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oooh ik snap hem :D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Ik kom uit het Westland vandaan"...is dat ook streektaal?
Cryofiel
13 jaar geleden
Nu je het zegt... Dat had natuurlijk moeten zijn "Ik kom uit het Westland weg". ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je bent me net voor Cryo :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Cryofiel "Waor komst doe weg dan ?"
Cryofiel
13 jaar geleden
Ik ben een vuilnisbakkie uit Eanske en het Gooi, met een scheut Italia.

Het beste antwoord

Het komt uit het zuiden van Nederland:

Waar halen mensen sommige uitdrukkingen toch vandaan? Ik blijf me verwonderen over en minstens evenzovaak ergeren aan uitdrukkingen die mensen eruitflappen zonder er bij na te denken.
Wat te denken van "Voor de verderest gaat het goed."
Wat? Verderest? Het woord verder heb ik wel eens eerder gehoord en ook de uitdrukking voor de rest komt me niet onbekend voor, maar verderest? Wat een foeilelijke spreektaal is dat zeg. Het is me opgevallen dat dit woord hoofdzakelijk in Brabant en Limburg wordt gebruikt, dus in een gemiddeld interview met een wielrenner of wielerploegleider hoor je dit non-woord minstens twee keer voorbijkomen. Op het internet kom je dit woord in twee spellingen tegen: verderest en verderrest. Maar lelijk blijft het.

Toegevoegd na 2 minuten:
Bij "Mijn Woordenboek"kennen ze het overigens niet als streektaal.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als Brabantse moet ik zeggen dat ik het niet ken. Wel zeggen we wel eens: Voor de rest gaat het goed (Oftewel, je hebt net een hele stroom negatieve dingen gespuid, maar verder gaat het wel goed). In jouw zin is het dus dubbel op en zo heb ik het nog nooit gehoord hier in Breda, althans.

Andere antwoorden (7)

Lijkt me wel, voor mij is het onbekend. Je kunt het bij google intikken en kijken wat eruit komt
of bij www.vandale.nl

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik merk zelf ook, dat ik vaker streektaal gebruik dan dat ik zelf denk. Wat nogal eens onbegrip oplevert bij vrienden van "verder weg"
13 jaar geleden
Ik denk dat het geen ABN is ik begrijp het wel het is mogelijk dialect Loosduinen delft Westland
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is in ieder geval geen gewoon Nederlands. Het zou streektaal kunnen zijn, ik ken het Westlands niet. Als veel mensen in je omgeving het gebruiken, zou dat zeker het geval kunnen zijn.
Maar het zou ook heel goed kunnen dat het een kinderwoord is, dat is blijven hangen. Zo zei een jongetje op de school waar ik werkte 'jatuurlijk' in plaats van natuurlijk. Dat is, net als 'verderest', eigenlijk een heel logische verbastering voor een kind. En mijn dochter van 3 heeft smijgelijks uitgevonden, wat voor zover ik kan nagaan een soort combinatie van 'volgens mij' en 'eigenlijk' is. (smijgelijks kan dat niet hoor!)
Zo'n kinderwoord kan overgenomen worden door de rest van de familie, dat hoeft niet eens in je eigen gezin te zijn, kan ook al eerder ontstaan zijn. Dan krijg jij het gewoon als normaal woord mee, terwijl anderen het niet gebruiken. En in het geval van verderest is het meteen duidelijk wat bedoeld wordt, dus zal je ook niet vreemd worden aangekeken als je het gebruikt, dus je komt er ook niet snel achter dat het geen normaal woord is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verderest of verderrest is inderdaad streektaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het woord verderest bestaat officieel niet. Het is een gevolg van een slordige uitspraak. In feite zou je idd "voor de rest "moeten zeggen zoals vraagstelster zelf aangeeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als 'born and raised' Westlander kan ik je zeggen dat dit geen apart woord is. Het is gewoon voor de rest maar dan met een wat heftiger accent uitgesproken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik het woord wel.
Maar wij zeggen hier in de Liemers.
Veurderest geet alles goed.
Maarja het is dan wel diailect of plat.