Is het "jaren 60" of "jaren '60"?

Is het met of zonder apostrof?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Taal
2.1K

Antwoorden (1)

De jaren 60 zónder apostrof is juist. De apostrof is een teken dat er iets is weggelaten, maar in de jaren 60 is daar geen sprake van. De meeste mensen zeggen immers niet 'de jaren negentienzestig', maar 'de jaren zestig'. Hetzelfde geldt voor de jaren 20, de jaren 30, de jaren 40, de jaren 50, de jaren 70, de jaren 80 en de jaren 90. Overigens heeft de jaren twintig, dertig enz. de voorkeur: hele tientallen kunnen het best uitgeschreven worden; dat leest het prettigst.

Bij de verkorte weergave van een specifiek jaartal, zoals in de periode '40-'45 en het seizoen '07-'08, is de apostrof wél nodig. Nu wordt er een eeuwaanduiding bij gedacht (en vaak ook gezegd).

Naarmate we langer op weg zijn in de 21ste eeuw, wordt het probleem actueel of de jaren twintig wel duidelijk genoeg is: wordt de periode 1920-1930 bedoeld of 2020-2030? Voeg bij twijfel 'van de vorige eeuw' of 'van deze eeuw' toe. Soms wordt gekozen voor formuleringen als de jaren 1920 en de jaren 2010, maar daarover verschillen de meningen nogal; sommigen vinden dit een duidelijke notatiewijze, maar anderen vinden het lelijk.
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Fijn, dankjewel voor je antwoord!