Waarom zijn de Nederlanders met de VOC begonnen?

Niet de oprichting van de VOC zelf, maar waarom ze überhaupt begonnen zijn met handelen in Azië. Ik weet dat het leuk was voor de winst, maar als het alleen voor de winst is, kun je toch ook andere dingen gaan doen? Zijn er meer redenen geweest?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je niet wil weten waarom ze met de VOC zijn begonnen, waarom vraag je dat dan?

Het beste antwoord

In 1588 ontstond de Republiek der 7 Nederlanden. De rest van de wereld accepteerde uiteindelijk de onafhankelijkheid van deze Republiek: onafhankelijk in denken en doen, geen overheersing op wat voor gebied door welke vreemde mogendheid dan ook. De republiek moest natuurlijk zijn eigen broek ophouden, dus: handel drijven. Zeker gezien het aantal oorlogen dat werd uitgevochten was er geld nodig. Tot dan toe was de handel in Oosterse produkten (vnl. peper en specerijen) in handen van de Portugezen. Die liepen erop binnen, ze verkochten hun spullen tegen woekerprijzen. En doordat ze constant werden overvallen door Engelse kapers werden de waren alleen maar duurder. Toch viel er in deze handel veel geld te verdienen, maar niet voor de Hollandse kooplieden. De Portugese koning verpachtte zijn monopolie aan bepaalde groepen kooplieden (Indisch pepercontract) en zij waren verplicht de specerijen tegen een vastgestelde lage prijs aan de Portugese koning te leveren. De Portugese kroon verkocht ze dan weer tegen een vastgestelde woekerprijs aan anderen (Europees contract). Dit Europese contract was in handen van een Europees consortium. Holland was pas daarna koper, dus betaalde heel veel voor de specerijen.
Natuurlijk een belachelijke zaak en omdat in de Republiek een vrije geest waarde: vrijheid van denken, van geloof en van handelen, kon het niet uitblijven dat kooplieden zelf op pad gingen. In de Noordelijke Nederlanden was al heel veel geld verdiend met de graan- en houthandel op de Oostzee, haringvisserij, etc. Bovendien waren er heel veel rijke kooplieden, op de loop voor de Spaanse geloofsijver, naar Holland gevlucht. En dan was het ook altijd leuk om de Portugezen hun geheime zeeroutes te ontfutselen, zeekaarten werden toentertijd zwaar geheim gehouden. Nadat het idee bijna ten onder ging omdat er zoveel compagnieën ontstonden die allemaal op de Oost voeren (ik geloof wel 9) dat ze elkaar zowat in concurrentie uitmoordden stelde Johan van Oldenbarneveldt voor om er een grote compagnie van te maken: VOC, 1602.
Die vervoerde trouwens ook militairen zodat alle handelsposten en passant aan de republiek werden toegevoegd. Het mes sneed dus aan twee kanten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Uit azie kwamen allerlei plantaardige producten, kruiden en specerijen die je hier niet kan verbouwen. Denk aan paper, nootmuskaat, rubber, zijde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het was de handel. En ze wilden varen en de baas spelen. Onderzoeken en rijk worden.

Nederlanders waren destijds handelslui, daarom gingen ze roven (maar dan is het als handelen bedoeld). Nu zijn ze nog handelslui en daarom handelen ze graag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als er ergens geld te verdienen valt, zal er altijd iemand gebruik van maken.

Zo ook met Azië.

Daarnaast hadden ze daar producten die men hier niet had en die dus handen vol geld opleverden. (Zie ook het antwoord van Jelle)
13 jaar geleden
Zie hier: http://www.goeievraag.nl/vraag/noodoplossing.52211
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van oudsher waren de hollanders heer en meester over de zeeën met de engelsen.
Vanwege zijn formaat en klimaat moest veel van ver weg komen. Specerijen waren in die tijd een kostbaar iets (denk aan peperduur)
Die andere dingen waar je over spreekt werden ook wel gedaan maar leverde niet zo veel op in die tijd.
Geld verdienen was dan ook d e reden om handel te drijven. Ook werden er gebiedsdelen veroverd van de oorspronkelijke bewoners die later uigroeide tot overzeese gebiedsdelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Winst en VEEL winst was er te behalen. Iets anders doen was minder lucratief...

Vermoedelijk speelde ook het imperialisme een rol.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigelijk maar één antwoord mogelijk: Handelsgeest....!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk was het voornaamste doel de handel. Handel op Azië bestond al wel, zeker na de trip van Marco Polo, die met beste verhalen terugkwam maar dat ging over land. Ook speelden religioze motieven een rol. Zo ontdekte Marco het rijk van Pope Jan(of Johannes) maar waar dat precies gelegen heeft is nooit duidelijk geworden. Dit motief gold evenwel de Italianen en niet de Hollanders. Maar voor hen speelden ook zeker wetenschappelijke vragen een rol. De aarde was immers nog niet zo heel lang bekend als rond en men was vanzelfsprekend nieuwsgierig naar die verre oorden, zeker ook de zeeroutes erheen. De wereld in kaart brengen letterlijk en figuurlijk was dus naast de handel ook een motief.