Is er een naam voor gedichten die over dichten gaan?

Ik dacht altijd dat er een bepaalde naam was voor dit soort gedichten.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Poëzie
2.4K

Antwoorden (2)

Een andere term dan 'gedichten over poëzie' is mij niet bekend. Of je zou het ook andersom kunnen benoemen: "poëzie over gedichten". Een van de meest geciteerde gedichten van Gerrit Komrij is er een voorbeeld van:

De eerste regel is om te beginnen.
De tweede is de elfde van beneden,
De derde is om wat terrein te winnen.
De vierde moet weer rijmen op de tweede.

De vijfde draait u plotseling een loer.
De zesde heeft het twaalftal gehalveerd.
De zevende schijnt zwaar geouwehoer,
De achtste bloedserieus. Of omgekeerd.

De negende vertelt nog eens hetzelfde.
De tiende is misschien een desillusie.
De elfde is niets anders dan de elfde.
De twaalfde is van niets de eindconclusie.

Toegevoegd na 3 minuten:
Volgens het beste antwoord op http://www.goeievraag.nl/vraag/kunst-cultuur/poezie/noemt-gedicht-dichten.414552 is de term 'programmatisch gedicht' of 'poëticaal gedicht', maar ik vind 'gedicht over poëzie' dan aanmerkelijk duidelijker.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Super bedankt!
Dat heet een metagedicht.
Zoals metataal taal over taal is, en metacognitie nadenken over denken.