Wat is de oorsprong van dit type aliens, die je zo vaak ziet?

Erg vaak zie je dat voor aliens het model wordt gebruikt dat je ook hier in de Duitse prank ziet. Maar wat is daar de oorsprong van? Komt het uit een film ofzo?

9 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Ook al lijken de op de foto groen, dit type Aliens noemen we Gray Aliens of Grays, ook wel Roswell Grays en - onder de echte freaks - Zeta Reticulans.

Het is de meest algemene c.q. algemeen aanvaarde Alien ' levensform' sinds pakweg de geruchtmakende UFO-ontvoering van Berry en Barney Hill in 1961. Waar je daarvoor nog wel allerlei fantastische vormen en maten buitenaardsen zag, zijn het sinds ongeveer die tijd nog uitsluitend deze jongens die de revue passeren. Met name op het vlak van wat mensen tekenen naar aanleiding van zogenaamde ' verborgen herinneringen' die met hypnose weer worden ' opgefrist' .

Echter van ver voor die tijd zien we dit archetype ook al van tijd tot tijd opduiken, in kunst en illustraties, niet (alleen) als alien maar ook als verbeelding van de dood, een demon, of ander symbolisch wezen. Symbolen die in hun eigen tijd door iedereen op ongeveer de zelfde manier begrepen en geinterpreteerd werden, en soms ook voor 'echt bestaand' aangenomen.

Het is een archetype, met vrij duidelijke kenmerken : duidelijk antropomorf (mens-vormig) , zonder echte kleur (grijs dus), naakt maar zonder geslachtsorganen/kenmerken, bijzonder grote ogen - eigenlijk een overdreven versie van een doodskop - en zonder spraak. Door het hele grote hoofd worden ze in de regel geacht non-verbaal (telepathisch) te communiceren. De details variëren sterk van 'waarnemer' tot 'waarnemer' , maar bereiken meer consensus naarmate er meer contact is. (tussen de waarnemers onderling en met zogenaamde ' deskundigen' . )

Je kunt dat vergelijken met hoe we allemaal wel ongeveer een beetje 'weten' hoe een spook er uitziet, of een heks, of een reus, of een draak, of een vampier. En wat ze ongeveer geacht worden te doen en te zijn. Zeker door toedoen van de moderne media is het beeld van de Gray tegenwoordig erg wijd verspreid, en hebben ze andere 'Aliens' , van Wuppies tot grote insecten of niet van mensen te onderscheiden types grootdeels van het toneel doen verdwijnen.

Het archetype stamt dus al uit de middeleeuwen of zelfs ver daarvoor, maar had toen vooral de functie van de verbeelding van De Dood (waar we toen allemaal heel bang voor waren)
Het archetype als Gray Alien stamt uit de jaren 60 en is vooral heel algemeen in onze eigen tijd (waarin blijkbaar erg veel mensen een soort angst delen voor bezoek vanuit de ruimte) .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Plus ! Hier een bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Grey_alien
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heb het uit mijn hoofd gedaan dit keer ;-) Bovendien vind ik die bron niet zo heel sterk ;te nauwkeurig, alsof het om feiten gaat, en geen aandacht voor het archetype.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
De bron was ook alleen ter ondersteuning en bevestiging bedoeld :-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoi Marleen, leuk is het volgende: toen de eerste pulsar in 1967 door Jocelyn bell en collega' s werd ontdekt (een neutronenster die lichtpulsen uitzendt) dacht men in eerste instantie aan een teken van buitenaards leven en noemde men dit object de LGM-1 (afko voor Little Green Men); zie
http://nl.wikipedia.org/wiki/Pulsar!

Andere antwoorden (2)

"Kleine Groene Mannetjes zijn de stereotype buitenaardse wezens weergegeven als mensachtige schepsels met een groene huid en een antenne op hun hoofd. Het begrip wordt in het algemeen gebruikt om scepsis tegenover de mogelijkheid van buitenaardse intelligentie met enige spot uit te drukken. In dat kader is een tweede gebruik van het begrip, nl. als universele zondebok niet geheel terecht (Dat hebben de kleine groene mannetjes gedaan).

Het begrip is een directe vertaling van het Amerikaanse Little Green Men. Wie als eerste die benaming gebruikte is niet duidelijk. In de jaren 50 van de twintigste eeuw werden zij 'populair' in het kader van de vele waarnemingen van vliegende schotels. Het bestaan van deze buitenaardse vliegtuigen is op zijn minst zeer omstreden. Juist doordat hun bestaan sterk werd ontkend, meenden velen dat de waarheid door overheden werd verhuld hetgeen de basis werd voor een eindeloze reeks complottheorieën. In deze sfeer konden de Kleine Groene Mannetjes uitgroeien tot een wereldwijd herkenbaar stereotype als de bemanning van vliegende schotels. Toch werden zij al genoemd als ruimtewezens vóórdat nog maar iemand meende een vliegende schotel te hebben gezien.

Little Green Men worden al in de eerste helft van de twintigste eeuw gebruikt om Marsmannetjes mee aan te duiden maar hun historie gaat verder terug in de tijd. Nog voor het concept van buitenaards leven algemene bekendheid kreeg, kwamen de Kleine Groene Mannetjes voor in de gedaante van bovennatuurlijke, mythische of verzonnen figuren. Lange tijd kon de gedachte aan deze wezens die weliswaar leken op mensen maar verder in alles zo volledig verschillend waren, nog hele horden angst inboezemen. Maar onder invloed van populaire sciencefictionseries als Star Trek en films als E.T. heeft het idee van de groene mensachtige wezens nogal aan kracht verloren. Een veelheid aan andere mogelijke vormen heeft de klassieker verdrongen naar de marge waar het uitsluitend nog kan bestaan als cartoonesk en spottend beeld."
Antoni
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De foto is groen door het gebruikte licht, maar het zijn geen "Little Green Men" hoor ; dit zijn overduidelijk Grays.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
(de min is trouwens niet van mij ; de vergissing lag voor de hand).
Antoni
9 jaar geleden
Hierbij een (waarschijnlijk zinvolle) aanvulling op mijn antwoord: In het artikel ‘Seks met aliens is de ultieme ontsnappingsfantasie’ van Dagmar van der Neut uit juni 2004 op deze website http://www.psychologiemagazine.nl/web/Artikelpagina/Seks-met-aliens-is-de-ultieme-ontsnappingsfantasie.htm interviewt zij Marcel van Beurden, auteur van het boek "Het buitenaardse raadsel. Over vliegende schotels, contact met buitenaardse wezens en kosmische ontvoeringen" (Breda: Uitgeverij Papieren Tijger, ISBN 90 672 8124 7). De volgende twee vragen met de bijbehorende antwoorden zijn uit dat artikel: "Beschrijf eens de gemiddelde ontmoeting met buitenaardse wezens? - ‘Je wordt midden in de nacht wakker, opent je ogen en ontdekt dat je niet meer kunt bewegen. Dan komen mannetjes de kamer binnen. Ze zijn grijs, ongeveer 1 meter 20 lang, met grote, amandelvormige ogen en een fors hoofd. De ervaring verplaatst zich naar het ruimteschip. Daar lig je op een soort operatietafel; vastgebonden of nog steeds verlamd. De aliens komen dichterbij en voeren operaties uit zonder verdoving. Ze gedragen zich als gevoelloze machines.’ " "Waarom lijken de ontmoetingen zo op elkaar? - ‘In 1977 verscheen Spielberg’s Close Encounters of the Third Kind. De aliens in die film hadden amandelvormige ogen en een groot hoofd. Daarna volgde een hausse aan meldingen van ontvoeringen door buitenaardsen die er precies zo uitzagen. Mensen weten op een gegeven moment niet meer waar ze hun kennis vandaan halen, dat heet cryptomnesie. Uit een combinatie van echte ervaringen, televisieseries en science- fictionboeken kan een pseudo-herinnering ontstaan. De meeste “herinneringen— aan ontvoeringen zijn naar boven gehaald door hypnotherapeuten die geloofden in aliens. Men dacht dat het geheugen een soort videoband was, en dat hypnose herinneringen uit het onderbewuste naar boven haalt. Maar dat blijkt niet het geval. Onder hypnose kunnen mensen juist onechte herinneringen aangepraat krijgen. Sinds dat bekend is, worden veel minder kosmische ontvoeringen gemeld.’ " De meeste "aliens" zijn dus gebaseerd op de film van Spielberg uit 1977.
Dit 'type' alien wordt oom wel The Grey of Schwa genoemd.

De oorsprong ligt volgens mij in het universele karakter van de dood in de vorm van een doodshoofd. Je ziet deze vorm in grote lijnen door de hele geschiedenis heen. Van grottekeningen tot Magere Hein.
Dat dit sinds (pakweg) Roswell aliens zijn is mijns inziens een stukje folklore dat zich aan de tijdsgeest heeft aangepast.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Amadea
9 jaar geleden
Hoe kan het dat Google geen treffers geeft bij "Grey of Schwa"?.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat moet je Google vragen.
Licht vermoeden: Aangezien 'grey' gewoon grijs betekent, kán het handig zijn, gezien de vraag, 'alien' aan de query toe te voegen.
Maar misschien ben ik wat te vrijpostig...
HeerVoldemort
9 jaar geleden
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Schwa_(art)
Z512099
9 jaar geleden
Dit is in tegenstelling tot de andere, het meest plausibel antwoord, prachtige afbeeldingen, +.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik meen dat Schwa een kunststijl / stroming is, niet een benaming voor Aliens. Al zijn er wel Schwa Grays ' sterk gestileerde voorstellingen van Grays.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De link is ook een klein beetje " te " specifiek . Veel kenmerken die daar besproken worden zijn helemaal niet zo algemeen ; zoals de lichaamsgrootte. Er zijn ook veel voorbeelden van hele lange, dunne Grays.