Vraag over de geschiedenis tot heden

Hoe komt t dat, als je kijkt van het jaar 1200 tot 1900 een veel kleinere ontwikkeling heeft doorgemaakt dan van 1900 tot nu. Vanwaar ineens de omslag?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Voor het overgrote deel is dat schijn.
Voor dat kleine deel waar je gelijk zou kunnen hebben moet je bedenken dat reistijden veel en veel korter zijn geworden en communicatie veel efficiënter. Waar vroeger gemakkelijk een paar maanden voor een reis uitgetrokken moesten worden is er nu eigenlijk geen plek op de planeet waar je niet in 24 uur kan zijn. Dat wil zeker niet zeggen overigens dat er in de middeleeuwen geen nieuws werd verspreid. De meeste mensen interesseerde het alleen niks omdat ze 1) toch geen rechten hadden en daarmee geen keuze voor al dan niet mee doen in de volgende oorlog 2) niet konden lezen en 3) zich meer zorgen maakten over het eten voor de winter. Maar de adel en bourgeois zorgden dat ze goed op de hoogte bleven.

Dat gezegd: bedenk goed dat je, wanneer je geschiedenis leert, jezelf beperkt tot de meest belangrijke en best gedocumenteerde dingen. En hoe dichter bij huis, hoe eerder je iets belangrijk zal vinden en hoe recenter hoe meer informatie nog beschikbaar is.

De periode die be beschrijft is bijzonder tumultueus geweest. Denk aan de ontdekkingsreizen, de industriële revolutie, de honderdjarige oorlog, de pest epidemies, de complete overgang van filosofische wetenschap naar empirische wetenschap, hele landen zie zijn ontstaan en weer verdwenen, de kolonisatie door de europese landen, het ontstaan van Nederland als land, de gouden eeuw, de 80-jarige oorlog, de val van Constantinopel, enz...
Ook technologisch is er veel veranderd. Alleen zien we nu die kleine innovaties niet meer als interessant. Net zo min als over 100 jaar iemand het zal kunnen boeien of je over een 486 of pentium 3 chip praat. Het blijft antiek...

Ik zou nog een flinke tijd door kunnen gaan met opnoemen. Daarbij kan je veel van die gebeurtenissen weer onderverdelen in vele afzonderlijke gebeurtenissen.
Het zou me niks verbazen als over 100 jaar of zo wordt gepraat over een periode waarin de VS een harde oorlog begonnen tegen het terrorisme. Punt... Dat daar redelijk wat incidenten aan vast hangen hoeft niet noodzakelijk interessant te zijn (ok, wellicht nog dat Irak en Afganistan zijn bezet door coalitie troepen maar ik denk toch dat het daarna al snel ophoud) voor in een geschiedenis les.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het grootste deel van de industriële revolutie vond plaats in de 18e en 19e eeuw, dus nog voor 1900. Dat was wel degelijk een grote ontwikkeling.

Toegevoegd na 6 minuten:
De ontwikkelingen van na 1900 zijn vooral op het gebied van communicatie en informatie.
13 jaar geleden
De hele geschiedenis heeft de mens eigenlijk vrij rustig geleefd in een vrij voorspelbaar tempo met langzame vooruitgang.

Rond 1900 echter (iets daarvoor al, ongeveer in de victoriaanse tijd) vond de industriële revolutie plaats, met als belangrijkste ontwikkelingen natuurlijk elektriciteit. Die maakt zo ongelofelijk veel dingen mogelijk die we daarvoor niet eens konden bedenken, dat we voorlopig ook nog niet uitgeknutseld zijn. Met die erfenis leven we nu eigenlijk nog. En het einde is nog niet in zicht.

Of dit heftige, snelle 'moderne tijdperk' (wij zitten nu in de zogenaamde post-industriele fase, waar landen als China er juist nog middenin zitten en andere landen nog moeten volgen) uiteindelijk op de lange duur een definitieve omslag of een tijdelijke totale gekte die tot instorten gedoemd is zal blijken, kunnen we pas over een paar honderd jaar constateren. Want er zitten nogal wat kanttekeningen aan. Dat maken wij echter niet meer mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lastig te beantwoorden. Want waar heb je het precies over? Welke ontwikkelingen?

Hierboven werd al gesteld dat juist in deze periode de industriële revolutie viel. En aansluitend hierop vindt op dit moment de informatie-revolutie plaats. Dus een aantal aspecten veranderen.

Dus ten aanzien van automatisering en van van informatisering is er veel gebeurd.

Maar tussen 1200 en 1900 is er juist op het gebied van landje-pikken weer heel veel gebeurd. Veel meer dan in de jaren vanaf 1900! Kijk maar eens hoeveel landen en koninkrijken er waren in bijvoorbeeld 1400, en vergelijk dat eens met nu.

Mijn punt: het ligt er maar net aan naar welke aspecten je kijkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat de hele wereld in de laatste eeuw veel sneller is geworden. Door de snellere vervoer- en communicatiemiddelen kunnen ontwikkelingen elkaar veel sneller opvolgen. De tijd- ruimtecompressie is zo steeds kleiner geworden, dus daardoor gaat alles de laatste eeuw veel sneller.