leidden gidsen alleen maar rond of doen ze ook iets anders? en wat dan?

project voor school

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wil je later gids worden?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee maar het is voor een project

Het beste antwoord

Ik werk onder andere als Amsterdamse stadsgids en doe zowel standswandelingen als museumrondleidingen. Voor mijn werk ben ik aangesloten bij een organisatie waar aanvragen voor gidsen binnenkomen. De meeste gidsen werken free-lance en zijn dus niet in vaste dienst.
Regelmatig haal ik groepen toeristen op op Schiphol en loods ze door naar de bussen, regel de bagage, zorg dat iedereen er is. Dan blijf ik de hele dag bij deze groep, breng ze naar het hotel, inchecken en leidt ze rond in wat er op het programma staat. Dat kan een stadswandeling zijn, een museumrondleiding, een bustour langs de vissersplaatsen, tour naar Den Haag, Delft, Haarlem, polder, et cetera. Ik verstrek informatie over waar ze kunnen dineren, lunchen, winkelen, uitgaan en wat ze kunnen bezichtigen. In die gevallen ben ik een vraagbaak voor de toeristen, maar als ze aan het diner toe zijn ga ik naar huis. En de volgende morgen om 9.00 uur ben ik weer present als dat wordt gevraagd.
Soms word ik ook alleen maar gevraagd door het bureau om een stadswandeling te verzorgen. Bij het bureau waar ik ingeschreven sta heb ik mijn specialisaties aangegeven: Frans, Spaans, Engels en Deens, kunstgeschiedenis, architectuur en (stads)geschiedenis.
Daarnaast zijn er een soort van evenementenbureaus die ook met gidsen werken. Deze zijn meest in vaste dienst (seizoenscontract). De gids werkt dan vaak onder een thema, bijvoorbeeld 'Volg rechercheur Baantjer' (naar de tv-serie). Bij deze bureaus melden zich vaak bedrijfsuitjes enzo.
Succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Zal van de werkgever afhangen, wat de gids precies in zijn takenpakket heeft zitten.
AlphaLimaSierra
14 jaar geleden
nou meestal praten ze veel tijdens de rondleiding, over wat er te zien valt. Ze houden de groep bij elkaar. ze maken soms grapjes. dat soort dingen. :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze leidden rond, houden de groep bij elkaar, geven informatie over het onderwerp van de rondleiding oid.
en het meest belangrijke is vaak dat dit in een eigen taal gebeurt en dat ze vragen kunnen beantwoorden.
Dit kan lang niet iedere gids!

Ik heb nog een wikipedia link toegevoegd, je moet deze alleen wel even goed en rustig lezen om het te begrijpen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn man vertrekt morgen naar Nepal en gaat daar de bergen in met een gids.
Deze gids Sherpa genoemd weet de weg maar heeft ook de taak om een deel van de bagage te dragen en heeft de zorg op zich genomen om slaapplaatsen te regelen.
Dus even wat anders dan een stadsgids.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt gidsen die voor zichzelf werken, of voor een werkgever. Als je voor een werkgever werkt is het vaak een kwestie van afspraken over wat je taken zijn.
Als een gids voor zichzelf werkt kan deze de hele dag zelf inplannen, niet werken is geen inkomsten.
Ik ken een gids die voor zichzelf werkt. Ze werkt van 8u tot 22u of later. En daartussen veel vrije tijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gidsen laten u de wereld door hun ogen zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tijdens mijn verblijf in Israël heb ik een excursie gemaakt en de gids die wij toen hadden was echt een gastheer en onderwijzer in een, en een hele fijna man, die met iedereen een babbeltje maakte, dingen uitlegde maar ook een kopje thee zette en mensen hielp als ze met iets niet alleen verder konden. Ik denk dat het er erg vanaf hangt welke peroon je treft en met hoeveel liefde hij zijn werk doet en hoe begaan hij is met mensen. Op mij heeft deze man een diepe indruk achter gelaten, omdat je in het dagelijks leven weinig van dit type mensen tegenkomt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De meeste gidsen vertellen ook wat er te doen of te zien is en wetenswaardigheden.