Wie weet hoe oud dit kruis is, waar het vandaan komt en of het enige waarde heeft?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
Heb je meer gegevens over dit kruis dan alleen de foto? Staan er ergens tekens, letters of cijfers op? Wat zijn die tekens, letters en/of cijfers? Hoe hoog is het? Waar is het van gemaakt? Waar en wanneer heb jij het gekocht of in je bezit gekregen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het ziet er nogal goedkoop uit met die foto's (van Vaticaan ?), dus vrees dat het een souvenir is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
het kan rooms-katholiek zijn omdat het versierd is wat bij het protestantse geloof ongewoon is. tevens ziet het eruit dat het gemaakt is van tin wat een vrij "goedkoop" materiaal is. ik denk niet dat het van grote waarde zal zijn, max 35 euro denk ik.

Antwoorden (1)

Het is in elk geval een Rooms katholiek kruis vanwege met het corpus ( Jezus) er aan. Op de armen van het kruis zien we ( email?) afbeeldingen van de Sint Pieter in Vaticaanstad. Het is dus een souvenir en de waarde is wat je er zelf aan hecht. In de verkoop niets, vrees ik. Het kruis is niet gebruik tijdens opdragen van een mis in een kerk. Men zette dit mooi ter pronk in de huiskamer bijvoorbeeld.

Toegevoegd na 1 minuut:
Mogelijk is het gemaakt van tin met email schildjes en mogelijk is Jesus ook gëemailleerd. Dan schat ik de leeftijd ergens rond 1900.