Hoe is de Spaanse griep geëindigd?

Hoe zijn we destijds van de Spaanse griep (1918-1919) af gekomen? Die epidemie heeft ook grote gevolgen gehad en toen waren er volgens mij nog geen vaccins...

2 jaar geleden
4.5K

Antwoorden (3)

In 1920 was de Spaanse griep plots uitgewoed. Afhankelijk van de bron zou het laatste slachtoffer in maart of december zijn genoteerd. Robrecht Van Hee: "Vermoedelijk is de epidemie spontaan gestopt. Meestal is dat het geval bij epidemieën. Op een gegeven moment neemt de immuniteit van de niet-dodelijke slachtoffers toe. Als de resistentie van een virus toeneemt, moet er naar een oplossing worden gezocht, een mutatie. Er is mutatie ontstaan maar daardoor is de virulentie (een maat voor de hoeveelheid schade die een micro-organisme in zijn gastheer aanricht. red.) afgenomen. Het virus van de Spaanse griep is dus spontaan geregresseerd. Vroeg of laat zal het ook zo gaan met het coronavirus."
fremar
2 jaar geleden
tinus1969
2 jaar geleden
Er is geen enkel bewijs dat het Spaanse griep virus geregresseerd (minder virulent) werd, en dat dat ook zo zalgebeuren met het Coronavirus. Met pokken, polio, of mazelen, is dat ook niet gebeurd.
SentWierda
2 jaar geleden
tinus1969. Geen enkel bewijs? Leg dan maar eens uit hoe het komt dat de Spaanse griep binnen zo'n twee jaar langzaam is verdwenen.
Wat vind je van de aanname (= verklaring) dat er bij de Spaanse griep niet of nauwelijks mutaties waren, terwijl er bij Covid-19 vele mutaties zijn?
tinus1969
2 jaar geleden
@SentWierda:
"Leg dan maar eens uit hoe het komt dat de Spaanse griep binnen zo'n twee jaar langzaam is verdwenen."
Iedereen was dood of immuun. Genoeg iig voor groepsimmuniteit. Jij zegt bovendien 'niet of nauwelijks mutaties', terwijl fremar hierboven het juist heeft over mutaties die zorgen voor regressie.
SentWierda
2 jaar geleden
@tinus1969. Mutaties die zorgen voor regressie - vermeldt fremar .Is dat onzin? Het lijkt me wel.
Griep en corona kenmerken zich door mutaties. Wie heeft het over de griep en regressie (= terugkeer tot een vroeger stadium)? En wie heeft het over corona en regressie? Ik moet de eerste nog horen die dit idee aanhangt.
tinus1969
2 jaar geleden
@SentWierda, ik vond de combinatie van wat jij en fremar schreven verwarrend.
Het einde van de Spaanse griep: uitgedoofd met een kleine derde golf.
De Spaanse griep was niet een ziekte die voor iedereen wereldwijd potentieel gevaarlijk was, zoals corona nu. De Spaanse griep waarde rond in de periode 1918-1919 in met name Europa en Noord-Amerika. En eiste 25 tot 50 miljoen slachtoffers (doden); de schattingen lopen uiteen.. De doden waren vooral jonge mannen en volwassenen die ernstig waren verzwakt in de Eerste Wereldoorlog (1914-1918).
De Spaanse griep kwam in drie golven. De twee eerste waren zeer ernstig, de derde golf stelde weinig voor: de ziekte doofde uit.
Opvallend is dat (in tegenstelling tot corona) ouderen niet of nauwelijks de Spaanse griep kregen.
Vaccinatie op grote schaal (actieve immunisatie) is pas begonnen in 1943, in het Amerikaanse leger.
Zie ook: https://www.startpagina.nl/v/wetenschap/biologie/vraag/693693/hoeverre-aantal-doden-pest-vergelijken/
2 jaar geleden
tinus1969
2 jaar geleden
Min. "De Spaanse griep was niet een ziekte die voor iedereen wereldwijd potentieel gevaarlijk was, zoals corona nu."
Spaanse griep was ook wereldwijd gevaarlijk - maar dat kwam niet altijd in het nieuws: https://nl.wikipedia.org/wiki/Spaanse_griep#Andere_landen
SentWierda
2 jaar geleden
@tinus1969. Corona is wereldwijd voor iedereen potentieel gevaarlijk: van kinderen tot en met de hoogste leeftijdsgroep; zowel mannen als vrouwen.
De Spaanse griep was wel wereldwijd potentieel gevaarlijk maar niet voor iedereen. De slachtoffers waren vrijwel uitsluitend in de leeftijdsgroep 14-40-jarigen en dan vooral mannen.
De Spaans Griep eindigde met een vorm van groepsimmuniteit doordat na infectie er voldoende mensen immuun waren (of waren overleden). Hierdoor kon het virus zich niet meer verspreiden.

Wat hieraan bijdroeg, is dat ouderen nog immuun waren tegen dit virus omdat ze in een vorige golf met een vergelijkbaar virus waren geïnfecteerd.