Wat is het verhaal achter de slavenarmband?

Ik zocht eigenlijk iets anders en kwam de slavenarmband tegen, probeerde de geschiedenis te achterhalen, maar veel verder dan juwelieren en andere zaken die niet over de armband gaan maar wel over slaven, kwam ik niet...

Kan iemand mij het verhaal achter de slavenarmbad vertellen? Wat de geschiedenis is hiervan? En of het alleen maar een mooi sieraad is, of had het eigenlijk een andere functie, en was het toentertijd ook mooi?

Toegevoegd na 22 minuten:
en was het toentertijd alleen maar mooi, als in "simpele armband" maar verders niets..

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.7K

Het beste antwoord

De naam slavenarmband ontleent zich aan de boeien die slaven om hun armen kregen.
Dit was een gladde, stijve armband, vaak zonder sluiting om ontsnapping te voorkomen.
Dit waren dus geen sieraden, vaak was het van een smeedijzer of brons materiaal, wat gemakkelijk verhit kon worden om zo slaaf van een definitief armband te voorzien.
Soms werden er merkjes in gezet om een slaaf te merken, aangezien dit makkelijker te onthouden was dan een naam.

De benaming zelf van deze armband, zal waarschijnlijk in een veel later stadium van de sieraden-reeks hebben plaats gevonden, toen men meer onderscheid maakte tussen verschillende soorten zoals bijv; bedelarmbanden, slavenarmbanden, kralenarmbanden, etc.

Volgens de geschiedenis waren het de Romeinen die hier sieraden van maakten, al voor onze jaartelling.
Vaak rijkelijk versierd in bronzen materiaal, met religieuze symbolen als ter begunstiging van de goden, ter bescherming van kwade geesten of/en ter preventie van gezondheid en geluk.
Sieraden waren toentertijd heel mooi, (misschien nog wel mooier, aangezien het een geloof een grote rol speelde) en soms bewerkt met edelstenen of voorzien van gravering.
Het diende naast religie, ook als verfraaiing en verleiding voor het andere geslacht en als statussymbool.

Tegenwoordig is het helemaal hip, je kunt het bijv. persoonlijk maken om het te graveren met je naam, of met een mooi symbooltje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jammer genoeg geen bron, maar vindt het toch een goed antwoord!