is er een grieks verhaal, of een oud verhaal over een volk dat door vechten zichzelf heeft vernietigd?

Toegevoegd na 5 minuten:
of een mythologisch verhaal

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (4)

Je hebt Pyrrhus, die zulje grote verliezen leed bij elke overwinningen dat hij uiteindelijk een te klein leger had en zich moest terugtrekken. Hij vernietigde zichzelf niet.
Je had ook nog de Perzen, Een volk in het huidige turkije. Hun koning van hun wilde een groter rijk, terwijl het perzische rijk zeker voor die tijd al zeer groot was. Hij wilde dus het griekse rijk gaan veroveren. Hij ging naar het orakel van Apollo om daar om een orakel te vragen. Het antwoord was uiteindelijk 'als je het griekse rijk binnenvalt, zal je een groot rijk verwoesten.' hiermee bedoelde de god Apollo het perzische rijk, maar hier dacht de koning niet aan en viel het griekse rijk binnen, wat ook groot was. Hij leed uiteindelijk een paar grote nederlagen en moest opgeven. Of het perzische rijk nou verwoest is weet ik alleen niet maar hier dacht ik aan door het orakel;)
Verder heb je ook nog het Duitsland van na WOII. Het werd opgedeeld in eerst 4 en later 2 stukken. Later kregen ze hun macht wel terug.
Hoop dat ik je vraag een beetje heb beantwoord
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tolkien heeft in zijn mythologie (in de Silmarillion) wel een 'Atlantis'-verhaal waarbij het continent Numenor zichzelf vernietigt door hoogmoed en strijd tegen een vijand die eigenlijk de vijand niet is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het Khmer-volk in Zuidoost Azie. Een mooi en treurig verhaal. Zie de bron.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Napoleon had een groot rijk dat hij verloor doordat hij Rusland probeerde te veroveren. Hierbij leed hij zoveel verliezen dat hij daarna door zijn oude vijanden verslagen kon worden.
De VS zijn hard op weg een oud verhaal te worden. Vietnam heeft het overleeft maar al tijdens het vechten in Irak en Afghanistan is al een flink stuk Amerika opgekocht door de Chinezen.