Hoeveel boeken heb je minimaal nodig voor een bibliotheek?

een jaar geleden
9.2K
fremar
een jaar geleden
https://www.startpagina.nl/v/kunst-cultuur/boeken-auteurs/vraag/194139/boeken-bibliotheek-gemiddeld/
tinus1969
een jaar geleden
Waarom zou daar een minimum aan zitten?
Amadea
een jaar geleden
Wat voor bibliotheek bedoel je dan? Een huisbibliotheek, minibieb, of officieel instituut dat boeken aan lidmaten uitleent?

Antwoorden (2)

Een minimum aantal boeken voor een bibliotheek is niet te geven.
Bibliotheek betekent: verzameling boeken, oftewel boekverzameling of boekerij.
Een synoniem van verzameling is: collectie = groot aantal.
Het woord bibliotheek is verwant aan: bijbeltheek = bijbelbewaarplaats.
een jaar geleden
tinus1969
een jaar geleden
Natuurlijk is bibliotheek verwant aan bijbeltheek. Bijbel komt ook van 'biblios' = boek.
SentWierda
een jaar geleden
@tinus1969. Interessant in dit verband is dat 'bijbelbewaarplaats' zowel kan slaan op 1 bijbel als op meer bijbels.
Het aantal boeken dat je minimaal nodig hebt voor een bibliotheek is afhankelijk van de grootte van de bibliotheek. Als je een kleine bibliotheek wilt, heb je minimaal ongeveer 500 boeken nodig. Voor een middelgrote bibliotheek heb je minimaal ongeveer 5.000 boeken nodig. Voor een grote bibliotheek heb je minimaal ongeveer 50.000 boeken nodig.
10 maanden geleden