Wat wordt er bedoeld met de vercommercialisering van literatuur?

Het gaat om de periode van 1900-nu

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
4.3K
MarBet
6 jaar geleden
Ik zou denken dat hiermee bedoeld wordt dat het belang van verkoopbaarheid belangrijker is geworden dan de inhoud/kunstzinnigheid van de literatuur.

Antwoorden (2)

Vercommercialisering heeft te maken met ten gelde maken van. Hier gaat het dus om het geschreven woord. Een voorbeeld van vercommercialisering zou je kunnen vinden in de aanwas van columnisten, die tegen vette betaling de meest baarlijke onzin in kranten en tijdschriften plaatsen. Op TV en of Radio zijn dat praatprogramma's zoals DWDD etc.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ronron1212
6 jaar geleden
Hij heeft het over literatuur niet over plaatjes en dwdd of tv en radio krant enz.@gerardkl
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Goed van je Ronron dat het over literatuur gaat. Had ik al gelezen trouwens. Schrijf ik ook. Geef een ander a.u.b. de kans om iets te zeggen. O ja, ik heb het niet over plaatjes gehad.Hoewel cartoons een vorm van literatuur kan zijn begeleid door plaatjes(niet zijnde CD's( e.d.)
ronron1212
6 jaar geleden
en voorbeeld van vercommercialisering zou je kunnen vinden in de aanwas van columnisten, die tegen vette betaling de meest baarlijke onzin in kranten en tijdschriften plaatsen.
Dit is geen literatuur.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Giphart en Van Royen: literatuur en massacultuur
Literatuur heeft het moeilijk. Zij moet meer dan vroeger concurreren met massacultuur als televisie. Uitgevers leggen daarom steeds meer nadruk op de commerciële kant van hun vak: boeken moeten nu eenmaal verkocht worden. Niet alle schrijvers verzetten zich tegen die commercialisering.
Bron: Literatuurgeschiedenis.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ronron1212
LITERATUUR
1) Geschriften over een bepaald onderwerp 2) Leesboeken 3) Leesstof 4) Letteren 5) Letterkunde 6) Vakliteratuur 7) Woordkunst
Gevonden op http://www.mijnwoordenboek.nl/puzzelwoordenboek/LITERATUUR/1
Kortom het geschreven woord is tenminste literatuur.
ronron1212
6 jaar geleden
https://nl.wikipedia.org/wiki/Literatuur
@gerardkl
dat weet ik ook het gaat juist om in jouw antwoord de zin
en voorbeeld van vercommercialisering zou je kunnen vinden in de aanwas van columnisten, die tegen vette betaling de meest baarlijke onzin in kranten en tijdschriften plaatsen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik moet bekennen dat je bij nader inzien een punt hebt.Alhoewel ik van mening ben, dat literatuur in de zin van 'boekuitgifte' altijd al een kwestie van commercie is geweest en nog.Neemt niet weg dat mijn eerste reactie best gerangschikt mag blijven als een onbezoldigde bijdrage aan deze rubriek.
ronron1212
6 jaar geleden
@gerardkl dat ben ik met je eens.
Dat de schrijver niet schrijft wat hij zelf wil schrijven maar dat wat hij denkt dat de lezer wil lezen.
anneliez
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Zie daarvoor dus de roddelblaadjes.
Echte lezers, zijn gebaat met de waarheid en niets dan de waarheid. De eerste categorie schrijvers zijn beslist niet mijn keuze