Bestaat er een website waarop ik de titel van een boek kan invoeren en dan het genre kan zien?

Ik ben bezig met het opstellen van een bibliotheekbestand en wil daarop graag de genres invoeren, als ik bijvoorbeeld google books gebruik dan staat het genre niet in de lijst. is er een website waar veel/alle boeken op staan en ook het genre wordt aangegeven?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (3)

Als je hier de titel intypt, krijg je het genre te zien:
https://collectie.biblionetgroningen.nl/
SimonV
3 jaar geleden
ronron1212
3 jaar geleden
klopt gebrobeert @SimonV +
Nee. Dat leidt soms tot misverstanden.
Een voorbeeld. Een boek getiteld 'Vijftig tinten grijs" zal op basis van de titel in het genre "schilderkunst" horen. Maar het genre is "roman" of "erotische roman".
Het kan zijn dat een andere auteur op het idee komt een boek te schrijven over schilderkunst en dat "Vijftig tinten grijs" noemt,
Wie in een bibliotheek oplet ziet soms boeken die op grond van de titel op een verkeerde plank staan.
Datzelfde geldt voor tijdschriften. Zo is er een tijdschrift dat heet: Grondboor & Hamer. Ik dacht geruime tijd dat dit een tijdschrift is voor houtbewerkers en bouwvakkers. Maar het is (sinds 1946!) het tijdschrift van de Nederlandse Geologische Vereniging.
3 jaar geleden
ronron1212
3 jaar geleden
@SentWierda probeer de link van SimonV eens en kijk naar de antwoorden daarbij klopt wel bij Vijftig tinten grijs"
SentWierda
3 jaar geleden
@ronron1212. De link van SimonV werkt goed. Maar het boekenaanbod op de link is beperkt en geeft daardoor vaak een gebrekkig resultaat.
Het is handig tegelijkertijd met de link op de site ook www.boekwinkeltjes.nl te gebruiken. Dan is er 100% dekking.
Een paar voorbeelden.
Vul in: Bureaublad. Dan geeft de link 1 treffer: Het innerlijk bureaublad (psychologie). Boekwinkeltjes geeft vele treffers: zo'n 15 verschillende boeken over het bureaublad (computer).
Vul in: Fris en fruitig. De link geeft 1 treffer (een boek met christelijke aforismen). Boekwinkeltjes geeft 2 treffers: behalve het genoemde boek ook een gelijknamig boek met recepten voor beautyproducten en gerechten.
ronron1212
3 jaar geleden
@SentWierda ook Grondboor & Hamer. wordt prima gevonden in de link van SimonV Jouw link
www.boekwinkeltjes.nl geeft veel onzijn.
SentWierda
3 jaar geleden
@ronron1212. Het is voor het eerst dat ik iets negatiefs lees over Boekwinkeltjes. Wat voor onzin is het dan?
ronron1212
3 jaar geleden
@SentWierda
https://www.boekwinkeltjes.nl/su/?qs=&qt=Vijftig+tinten+grijs&qo=&zip=&dist=0&lang=&tl=&img=0&oud=0&t=1&n=1&prijsvan=0.00&prijstot= en geen genre
SentWierda
3 jaar geleden
@ronron1212. Ik weet niet wat je bedoelt met de link. Als je bij de boeken op Boekwinkeltjes klikt op "meer info", dan krijg je een inhoud/genrebeschrijving.
Wat denk je van boektitels als: vijftig tinten blauw, vijftig tinten thuis, vijftig tinten donkerder, vijftig tinten genot, vijftig tinten groen, vijftig tinten God, vijftig tinten hees, vijftig tinten zwart, vijftig tinten vrij, vijftig tinten kip, vijftig tinten struis? Allemaal te vinden op Boekwinkeltjes en in veel mindere mate bij bibliotheek.
Op de site van Bibliotheek.nl vind je het bezit van heel veel bibliotheken in Nederland. Bij Fictie staat bij de titel om welk genre het gaat. Let wel: Non-fictie heeft in de bibliotheekwereld geen Genre, maar wordt aangeduid met een systematisch nummer (SISO) of met een plaatsingsrubriek- en trefwoord (PIM). Het genre wordt toegekend op grond van de inhoud van het boek en dus niet op grond van de titel. In het voorbeeld heb ik gezocht met 'Vijftig tinten'. Onder de treffers niet alleen de bekende erotisch titels, maar ook non-fictie, waarvan de titels toevallig met 'Vijftig tinten' beginnen.