Hoe luidt het oorspronkelijke Franse gezegde: du pain, du vin, du .........?

Ik meen dat ik dit vroeger op school bij de franse les heb geleerd, maar omdat het laatste woord nu alleen wordt gebruikt om reclame te maken voor kruidenroomkaas, wil het me niet meer te binnen schieten.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
20.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als Fransman kan ik je zeggen dat ik dit nergens anders ken dan in die reclame, of in gevallen waarin die reclame op de hak genomen wordt. Maar het kan natuurlijk zijn dat ik te lang in het buitenland woon - namelijk mijn hele leven - en dat ik simpelweg niet meer vaak genoeg de taal gebruik, waardoor ik het van elders niet ken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar slaat dat dan op?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
oh, ja tuurlijk. Zo had ik het nog niet bekeken. Maar dat bedoelde ik inderdaad niet.

Het beste antwoord

Dat ligt meer voor de hand dan je zou denken:
"Du pain, du vin et du fromage". De drie belangrijkste zaken voor de Fransen. Inmiddels mag je elk woord invullen als laatste om aan te geven wat voor jou het goddelijke leven betekent.
En vergeet niet naar dit reclamespotje te kijken:
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben er nog niet van overtuigd dat dit het goede antwoord is, maar de andere zijn zeker fout.

Andere antwoorden (2)

Niet op de manier waarop jij het zegt, je bent teveel beïnvloed door de reclame.

Het spreekwoord dat jij bedoelt is waarschijnlijk:
Sans pain ni vin, l'amour n'est rien
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Ook mooi!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat bedoel ik niet. Ik kende dat gezegde al, voordat het een reclameslogan werd. Ik weet alleen het laatste woord niet meer. Volgens mij was het geen fromage, want dat rijmt niet. Maar wat het wel is???
Ik heb geleerd: Du pain, du vin et pas de chagrin".
Maar of dat het juiste antwoord is zou ik niet weten.
Misschien ben ik wel voor de gek gehouden.
Het is in ieder geval wel een aardig motto.

Toegevoegd na 20 uur:
Het moet natuurlijk zijn "du" chagrin!
Mijn Frans is niet meer at het geweest is :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
klinkt iig goed, +1 :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet wat ik bedoel.