wat zijn de verschillen tussen amerikaans en engels ??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
2.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met woorden bv i aint
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ain't wordt ook gebruikt in Engeland hoor. Zijn vooral woorden die verschillen. Napper in the UK. Diaper in the USA. Overigens heb je ook nog veel verschillen met Down Under.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bepaalde woorden: Candy (VS) - Sweets (UK), Mail (VS) - Post (UK) etc

Antwoorden (6)

Het meest opvallende en grootste verschil is de uitspraak. Ook kennen ze een hoop verschillende woorden (denk aan nederlands zoals men dat in noord-nederland spreekt en het vlaams, en dan nog wat groter ;-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je de taal bedoeld zijn er een aantal verschillen in. Zoals bijv. de Amerikanen kids zeggen en de Engelsen zeggen children en zo zijn er nog meer woorden die verschillen.
Het Amerikaans vind ik zelf wat rauwer klinken dan het Engels.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelf heb ik liever Amerikaans maar de verschillen zijn niet zo groot vooral uitspraak en woorden als in het amerikaans: vakation en daar zeggen de echte Britten holiday op als je begrijpt wat ik bedoel ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt want ik heb weleens een mailtje ontvangen van een familielid uit Amerika en daar zeggen ze Happy holidays en vaak staat dit ook op kerstwensen vanuit Amerika.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nou, mijn schoonouders uit de UK gaan "on holiday" hoor als ze op vakantie gaan en niet "on vacation"
Ha, die Loessy;

In de tekst van het liedje dat je via de link vindt wordt al het een en ander uit de doeken gedaan. Daarbij moet je het eigenlijk horen, want vaak gaat het om verschillen in uitspraak. Maar er zijn ook spellingsverschillen zoals 'aluminum' (US) en 'aluminium' (UK). Ook in technische termen zijn er verschillen, soms zelfs compleet andere woorden: 'bonnet' (Uk) en 'hood' (US) voor motorkap bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In vocabulaire : http://www.englishclub.com/vocabulary/british-american.htm

In het accent is vaak opvallend : 'dancing' is 'dancing' in het brits engels en 'dencing' in het amerikaans.

In spelling: http://oxforddictionaries.com/page/spellingbritamericanspell/british-and-american-spelling
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1. Verschil in uitspraak
2. Soms verschillende woorden, zoals lift (UK) en elevator (US)
3. Verschillen in schrijfwijze: centre (UK) center (US), realise (UK) realize (US), licence (UK) license (US)