Wat doe jij om van je stopwoorden af te komen?

Bij anderen stoort het me wel eens. Ik merk dat ik dan ga focussen op het stopwoord (of zin) en nauwelijks meer hoor waar het over gaat.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Taal
1K

Het beste antwoord

Ik ehm, gebruik ehm, eigenlijk, ehm, nooit ehm, ehm, ehm stopwoorden.

Nee maar even serieus, als je zoals ik aan de telefoon zit om klanten te woord te staan die opbellen met problemen dan is het handig dat je correct Nederlands spreekt. Als je op een storende manier stopwoorden gebruikt komt dat er bij ons vanzelf uit doordat je van tijd tot tijd gecontroleerd wordt door een derde (die persoon wordt bij ons een auditor genoemd).

Doordat je erop gewezen wordt door een ander kun je zelf bewust op je taalgebruik gaan letten, mijn ervaring is het namelijk dat het mij vaak niet meteen opvalt dat ik een bepaald woord of een bepaalde zinsnede te pas en te onpas gebruik. Als je aan de telefoon zit met de klant en je hebt een klein lijstje bij de hand met stopwoorden die je zelf gebruikt dan valt het je op dat je ze opnieuw gebruikt. Op deze manier leer je het over het algemeen wel af.

In het dagelijkse privéspraakgebruik van mensen valt het me ook wel op dat er stopwoorden worden gebruikt, maar daar kan ik niet wakker van liggen, hoewel het soms enigszins storend is. Bij zakelijk gebruik is het eigenlijk wel leuk om actief met je eigen taalgebruik bezig te zijn, vandaar mijn antwoord hier.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Misschien helpt het om iets langer te denken over een zin dan normaal. Wat wil ik vertellen? Veel mensen praten al, en gaan dan pas precies bedenken wat ze willen zeggen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Niets. Ik vind het gebruik van stopwoorden een uiting van je persoonlijkheid.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
stopverf in je mond proppen. ;)

Nee wat een goed middel is om bij ieder woord wat je zegt een x bedrag aan je 'iemand' te geven. Sowieso moet je eerst weten wat het stopwoord van jezelf is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je kunt je vrienden/kennissen vragen je erop te wijzen als jij een stopwoordje hebt en dit telkens als je dit zegt aangeven. Durf te wedden dat je er binnen een week vanaf bent.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik zei altijd in een zin: Hoe hiet da nou? (Echt bosch, ik ben ook een boschenaar haha). En dan wees mijn tante of me oma er altijd op en ging ik me er voor schamen, sinds dien zeg ik het niet meer ;)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik gebruik geen stopwoorden, m'kay?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Sommige stopwoorden van mezelf vind ik niet vervelend. Hier hoef ik dan ook niet vanaf te komen.

Van andere stopwoorden wil ik dit wel. Dan vraag ik familie en vrienden om me erop te attenderen als ik er een gebruik.

Meestal kom ik wel van mijn stopwoorden af, al is het alleen maar door het verloop van de tijd..
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als mensen stopwoorden hebben, dan weet je één ding héél zeker, ze liegen en verdraaien continue...

Toegevoegd op 28-04-2009 17:03:15
oh, ik stopwoord nooit, ik spreek zonder te stoppen...