Doorgestoken handen: is dit goed Nederlands, een dialect of iets anders?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
4.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
doorgestoken kaarten wel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ken ook alleen doorgestoken kaart. Ik ben bang dat dit weer een voorbeeld is van: iemand schrijft het tijdens een praatje pot op het Internet. Ze liggen in een deuk. Drie maal napraten en het wordt waar.

Antwoorden (1)

Het is dialect, uit het oosten van Nederland. Er wordt mee bedoeld dat de handen zo koud geworden zijn dat de persoon met grote moeite zijn of haar vingers kan bewegen.
( Dat weet ik door http://www.goeievraag.nl/vraag/persoon-gezondheid/gezondheid/lichamelijke-klachten/winterhanden-wintertenen-hetzelfde-doorgestoken-handen.115368 ).
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zo te zien aan de pagina is het een lolletje geweest van de mama's. Ze komen niet meer bij.
Amadea
10 jaar geleden
Toch lijkt het hier normaal taalgebruik: http://www.eet.nu/hengelo-ov/akropolis : "en hier was het zo koud dat we doorgestoken handen en voeten kregen net als alle andere gasten boven"
Amadea
10 jaar geleden
Er hier ook: http://roofvisforum.nl/forum/viewtopic.php?t=10090&start=45 : "Maar ik denk dat als ik binnenkort als het nog steeds zo koud is dat ik alleen even de snoek in de nekgreep terug zet met handschoen, omdat dan mijn hand wel lang in het water blijft... En ik de laatste paar keren gigantisch doorgestoken handen had. Kunnen Haarhuis en Bjorn navertellen hoor. Ik ging toen bijna van mijn stokie en was erg misselijk. Alleen door mijn erg doorgestoken handen....."