Wat is een pennenlikker?

Ik kwam het woordje ''le gratte-papier'' tegen, vertaalde het via mijnwoordenboek.nl en ook met mijn eigen woordenboek en stuitte op het woordje ''pennenlikker''... Beetje gegoogled en vond eigenlijk niet veel wat me overtuigde... Wat is een pennenlikker?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
5.6K

Het beste antwoord

't Waren niet de kroontjespennen, maar anilinepotloden, waaraan gelikt moest worden.
Anilinepotlood was een een potlood, dat wanneer vochtig, onuitwisbaar schreef. Dat waren dus de voorlopers van de ballpoint.
Ook melkboeren e.d. gebruikten ze, zodat "mevrouw" niet de bestelde en geleverde waar uit het boekje zou kunnen wissen, om 't aan het eind van de week dan niet te hoeven betalen.
Maar merkwaardig genoeg zijn het niet die hardwerkende melkboeren, bakkersknechten en dergelijke, die pennelikkers worden genoemd - inderdaad in negatieve, luie, zin - maar ambtenaren en bureau-kluivers, we zouden vandaag zeggen: ambtelijk medewerkers van nutsbedrijven e.d., mensen die in de ogen van het publiek geen productieve arbeid verrichtten.
Boekhouders werden vaak ook zo gezien.
Persoonlijk zou ik veel "managers" een dergelijke negatieve faam willen geven, ik noem ze dan ook steevast "mee-eters", vaak doen ze geen productieve arbeid, maar belemmeren zij anderen in hùn productieve werk.
Maar dàt is eigenlijk een ander draadje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Dat is iemand doe op kantoor werkt.
http://www.encyclo.nl/begrip/PENNELIKKER
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar word een ambtenaar mee bedoeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aan de ouderwetse pennetjes werd vroeger regelmatig gelikt om ze beter te laten schrijven. Mensen die op een kantoor werkten en dit dagelijks vele keren deden werden daarom ook wel pennenlikkers genoemd.
rose
12 jaar geleden
Dit heb ik voor je gevonden:
1) Ambtenaar 2) Boekhouder 3) Kantoorbediende 4) Klaploper 5) Klerk 6) Persoonsbenaming

http://www.encyclo.nl/begrip/pennenlikker

Wat ik niet "officieel" kon vinden op internet is, dat het woord pennenlikker vaak negatief/ neerbuigend/ geringschattend wordt gebruikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje!
Komt uit de vroegere tegenstelling tussen mensen die zg met de handen en die zg met het hoofd werkten. De mensen die met het hoofd werkten zaten achter een bureau en moesten schrijven. De eerste keer dat je een ouderwetse kroontjespen gebruikte, moest je even over de punt likken om hem inkt te laten opzuigen. Daar komt het vandaan. Tegenwoordig heeft het woord een negatieve betekenis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet iedere ambtenaar of kantoormedewerker is automatisch een pennenlikker. Het is meer een stereotiep voor een saai, duf en kleurloos iemand die zijn leven lang achter een bureau eentonig werk zit te doen.