Kun je meerdere komma's in een zin gebruiken?

Ik weet wel dat het kan maar klopt de zin enzo dan nog wel? Want ik dacht er over na en als je heel veel komma's zou gebruiken zou je net zo goed een punt kunnen doen.. ALs jullie snappen wat ik bedoel.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
29.9K

Antwoorden (4)

Het aantal komma's in een zin is zeker niet gelimiteerd tot één, het wordt alleen op den duur erg onoverzichtelijk om veel komma's te gebruiken, waardoor het beter is af en toe een punt in je verhaal te plaatsen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Om goedlopende verhalen te maken is het raadzaam een goede balans te vinden tussen het aantal punten en het aantal komma's dat je gebruikt. Het gebruik van vrijwel alleen punten of komma's is zeker af te raden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een punt gebruik je op het einde van een zin, komma's gebruik je in een zin om die beter leesbaar te maken en om even een rustpunt in te voegen. (in voorgaande zin is de noodzaak van een komma duidelijk)

Twee zinnen zonder komma, daarna met.

Daar houd ik van het moet ook een soort ritme hebben ik dans met mijn woorden dat vind ik het mooiste ik wil het horen in mij zeg maar. Lange zinnen vind ik niet prettig ik struikel over de taal ik lees liever de korte zin.'
' Toch een lange zin kan je mooi en ademloos lezen en de zin pakt je met een dwingende stilte namelijk de komma die de zin deelt even een pauze geeft zonder dat het ritme wordt weggegeven."

"Daar houd ik van, het moet ook een soort ritme hebben, ik dans met mijn woorden, dat vind ik het mooiste, ik wil het horen in mij, zeg maar. Lange zinnen vind ik niet prettig, ik struikel over de taal, ik lees liever de korte zin.'
' Toch, een lange zin kan je mooi en ademloos lezen en de zin pakt je, met een dwingende stilte, namelijk de komma die de zin deelt, even een pauze geeft, zonder dat het ritme wordt weggegeven."

Ik geef even een voorbeeld wat komma's kunnen doen, bij verkeerde plaatsing.

De meester zei, Piet is een ezel.
De meester zei Piet, is een ezel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
bij de zin: De meester zei, Piet is een ezel, is de komma niet goed gebruikt. De zin zou zo moeten zijn:
De meester zei: 'Piet is een ezel'.
Je kunt het ook gebruiken om iets in een zin te specificeren.

"We gingen langs bij Frank de Boer, de huidige trainer van Ajax, om hem wat vragen te stellen."
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Komma's gebruik je ook in een opsomming en dan staan er per definitie meer dan één. Voorbeeld:

De kaasboer heeft deze week brie, camembert, roomkaas en Goudse belegen in de aanbieding.