Is de zin in de beschrijving foutieve pleonasme of outieve tautologie?

Deze zin: Deze zin: Als het aan de verkeersminister ligt, wordt het binnenkort verplicht om overdag met dimlicht aan te moeten rijden.

Dan zijn "moet" en "verplicht" hetzelfde dan is het toch foutieve pleonasmeAls het aan de verkeersminister ligt, wordt het binnenkort verplicht om overdag met dimlicht aan te moeten rijden.

Dan zijn "moet" en "verplicht" hetzelfde dan is het toch foutieve pleonasme

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Taal
2.5K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat is inderdaad dubbelop. Slordig taalgebruik.

Antwoorden (2)

Een pleonasme is een overbodige bepaling, terwijl een tautologie een overbodig synoniem is. Voorbeelden van een pleonasme zijn: passerende voorbijgangers, witte sneeuw, ronde cirkel. En van een tautologie: hollen en draven, gesmeekt en bezworen, in pais en vree.

De zin "Als het aan de verkeersminister ligt, wordt het binnenkort verplicht om overdag met dimlicht aan te moeten rijden" laat een tautologie zien, want 'verplicht zijn' is een synoniem van 'moeten'.

Toegevoegd na 57 minuten:
Als er geen aanleiding voor herhaling is hebben tautologieën geen enkele functie. In de gevraagde zin kan je probleemloos een woord schrappen, Ik zou dan kiezen voor het eenvoudige woord, omdat een minister meestal officiëlere taal gebruikt. Dus: "Als het aan de verkeersminister ligt, wordt het binnenkort verplicht om overdag met dimlicht aan te rijden".
Amadea
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik vraag mij ik af of "foutief pleonasme" een pleonasme is? Wat denk jij?
Amadea
7 jaar geleden
In dit geval waarschijnlijk wel, ja. Soms is het een manier om wat je wilt zeggen of schrijven extra te benadrukken. Maar hier is het gebruik van een pleonasme of tautologie strikt taalkundig gezien al een fout.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ 'het is verplicht dat wij iets moeten'. Het is geen stijlfiguur maar een stijlfout.
Overbodig woordgebruik in één zin.Twee keer met andere woorden hetzelfde zeggen in één zin.
Deze zin is foutieve tautologie!

Je kunt de zin namelijk veranderen;
'Het wordt binnenkort verplicht met dimlicht aan te rijden, als het aan de verkeersminister ligt', bijv.

De foutieve tautologie wil zeggen dat je twee keer hetzelfde zegt met dezelfde of bijna dezelfde woordsoort. Eén van deze beide uitdrukkingen moet je weghalen zoals; bij 'het is verplicht te moeten'....'het is verplicht' of 'het moet' maar niet
beiden.'

Bij het foutieve pleonasme herhaal je een gedeelte met 2 verschillende woordsoorten. Dit zijn vaak een bijvoeglijk nmw. en een zelfst. nmw. of soms een combinatie van een werkwoord van richting en een richtingbepaling.
Bij een foutief pleonasme is er maar één oplossing mogelijk en mag je dus niet zelf kiezen.
Voorbeeld;
Het groene gras moet gemaaid worden= het gras moet gemaaid worden.
De bewoners zijn naar elders geëvacueerd= de bewoners zijn geëvacueerd.
amc