Is "Echte beschuit" goed Nederlands?

Betreft de beschuiten van Bolletje
https://bolletje.nl/producten/id-99/echte-beschuit/
Maar is dit wel juist Nederlands?
Naar mijn idee is het fout, zoals in "echte beslag".
De, het of een "echte beschuit" zou kunnen, of -e (echt beschuit).
Maar nu ben ik er niet helemaal zeker van.
Zou Bolletje een taalfout maken?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Taal
1.9K

Antwoorden (2)

Ja echte beschuit is goed Nederlands. En echt beschuit ook.
Alleen is er wat verschil in betekenis (voor mij dan)
We hebben echte beschuit, niet zomaar namaak
Het is echt beschuit, geen cracker of koekje
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dank je! Maar dan plaats je er "we hebben" ervoor. Ik ben nog niet helemaal overtuigd...
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wat is er dan nodig om je te overtuigen? Het is echt correct. Wat Bolletje wil zeggen: "onze beschuit is echte beschuit" (wat dan onechte beschuit is, laten we maar in het midden, dan is meer een marketing- dan een taalkwestie). De eerste drie woorden laten ze feitelijk weg maar dat heeft op de vervoeging van 'echt' geen invloed. Echte beschuit is dus goed, net als mooie auto, grote tafel, leuke man, goeie vraag. Een de-woord, dus een e achter het bijvoeglijk naamwoord.
Ja, dat is correct Nederlands.

Beslag is een onzijdig woord. Het beslag, en in verband daarmee 'echt beslag'.
Beschuit is een vrouwelijk (mannelijk) woord. De beschuit, en in verband daarmee 'echte beschuit'. Voor een de-woord komt namelijk vrijwel altijd een buigings-e achter het bijvoeglijk naamwoord.

Mogelijk ben jij in de veronderstelling dat beschuit een onzijdig woord zou zijn, maar dat is het dus niet.
Amadea