wanneer gebruik je een ; in een tekst (graag met uitleg erbij)

ik weet dat deze vraag al bestaat, maar ik wordt daar niet vel wijzer van.

doe maar voor de leeftijdscategorie: 16-18 (is voor mij eerst iets makkelijker)

Toegevoegd na 17 seconden:
ik snap die puntkomma namelijk helemaal niet

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
1.3K

Antwoorden (3)

Een puntkomma of een kommapunt is een leesteken dat midden in een zin wordt geschreven. Achter een puntkomma komt dan ook geen hoofdletter[1]. De informatie aan weerszijden wordt door het gebruik van de puntkomma sterk met elkaar verbonden, veel sterker dan wanneer er een punt gebruikt zou zijn. Bij gebruik van een komma is het verband tussen de twee zinsdelen nog sterker. Een richtlijn voor het gebruik van een ";" is: als er in een zin twee keer de combinatie onderwerp/vervoegd werkwoord/lijdend voorwerp voorkomt en deze twee zinsdelen liggen duidelijk in elkaars verlengde of zijn zonder elkaar weinigzeggend dan kan, om de leesbaarheid te vergroten, een puntkomma gebruikt worden om zowel enige scheiding aan te geven als de delen enigszins bij elkaar te betrekken.

Voorbeelden
Het vierde kwartaal ligt achter ons; 2003 is geschiedenis.
Iedereen is welkom op mijn verjaardag; ik hoop echter dat mijn neef Piet wegblijft.
Jacob was alleen; zijn vrouw had hem verlaten.
Jacob was alleen; Arianne had hem verlaten. (Hier dus wel een hoofdletter, omdat Arianne een eigennaam is).
De puntkomma wordt ook gebruikt in puntsgewijze opsommingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neem een kijkje op www.abcvandenederlandsetaal.nl

Als je die site helemaal kent, heb je geen vragen meer m.b.t. taal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een puntkomma gebruik je pas als je in DEZELFDE zin nog een VERDUIDELIJKING geeft op wat je schreef.