Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het een plastic stoel of een plasticen stoel?

Met de juiste spellingswijze zou het plasticen moeten zijn; stoffelijke bijvoeglijk naamwoorden zijn altijd zo groot mogelijk geschreven. Toch klinkt mij dit heel raar, bij mijn weten is het gewoon een plastic stoel...
Wat is het nou? Is het gewoon plasticen, maar heb ik mezelf plastic aangeleerd? Of zou het plasticen moeten zijn maar gebruikt iedereen plastic? Of...?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
5.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Stoffelijke bijvoeglijke naamwoorden eindigen inderdaad op een 'n'. Houten tafel, stalen blad, wollen trui, maar relatief nieuwe (vaak Engelse) stoffen houden zich niet aan deze regel: een plastic pop, een aluminium handvat, een formica tafelblad, een suède jas.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het is een plastic stoel. De -en komt er niet achter doordat plastic al een compleet bijvoeglijk naamwoord is, afkomstig uit het Engels. De stoel is van plastic, het is een kunststof stoel.
(Lees meer...)
Amadea
12 jaar geleden
Een plastic stoel, zoals anderen ook uitleggen. Alleen in het Vlaams zal men - zeker in dialect - eerder spreken van een plastieken stoel.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding