Is het een plastic stoel of een plasticen stoel?

Met de juiste spellingswijze zou het plasticen moeten zijn; stoffelijke bijvoeglijk naamwoorden zijn altijd zo groot mogelijk geschreven. Toch klinkt mij dit heel raar, bij mijn weten is het gewoon een plastic stoel...
Wat is het nou? Is het gewoon plasticen, maar heb ik mezelf plastic aangeleerd? Of zou het plasticen moeten zijn maar gebruikt iedereen plastic? Of...?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
5.5K

Het beste antwoord

Stoffelijke bijvoeglijke naamwoorden eindigen inderdaad op een 'n'. Houten tafel, stalen blad, wollen trui, maar relatief nieuwe (vaak Engelse) stoffen houden zich niet aan deze regel: een plastic pop, een aluminium handvat, een formica tafelblad, een suède jas.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het is een plastic stoel. De -en komt er niet achter doordat plastic al een compleet bijvoeglijk naamwoord is, afkomstig uit het Engels. De stoel is van plastic, het is een kunststof stoel.
Amadea
12 jaar geleden
Een plastic stoel, zoals anderen ook uitleggen. Alleen in het Vlaams zal men - zeker in dialect - eerder spreken van een plastieken stoel.