Wat is een try-out bij cabaretvoorstellingen?

Er staat bij een theater: youp van't Hek, Wigwam(try-out)

Wat wordt er dan met die try out bedoeld?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
11K

Het beste antwoord

Een 'uitprobeervoorstelling'. Het programma heeft nog niet z'n definitieve vorm gekregen. De cabaretier bekijkt of en hoe bepaalde grappen aankomen bij het pubiek. Dingen die hij bedacht heeft maar die nauwelijks aanslaan, laat hij weg in de definitieve versie. De liedjes kunnen nog naar een andere plaats verschuiven, enz. De prijs van een try-out zou dan ook lager moeten zijn dan die van de definitieve voorstelling omdat het publiek gelijktijdig proefkonijn is.
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

proefvoorstelling, dus niet definitieve voorstelling. Artiest kan dan kijken waar hij nog aan moet schaven/schrappen. Vaak zijn deze ook goedkoper qua kaartje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De voorstelling is dan nog niet helemaal zoals hij uiteindelijk wordt. Tijdens de try-outs proberen de cabaretiers uit welke grappen goed vallen en welke minder. Er kan nog vanalles geschrapt en tussengevoegd worden.
Vaak vinden try-out plaats in kleinere theaters, en goedkoper dan de uiteindelijke voorstellingen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een try out is een soort prototype van een programma. In grote lijnen is het wel zoals de nieuwe voorstelling er uit gaat zien maar er kunnen nog sketches uitgehaald en toegevoegd worden, afhankelijk van de reacties van het publiek.
11 jaar geleden
de try outs zijn een reeks voorstellingen die plaatsvinden voor de premiere, waana het programma z'n definitieve vorm heeft gekregen

De try outs maken dus onderdeel uit van het tot stand komen van de definitieve voorstelling.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben aanwezig geweest bij een try out van een cabaretier die duidelijk er bij zegde dat hij niet vanplan was op kort termijn de try out grappen te gaan gebruiken in een voorstelling. Hier heeft het programma zeker nog geen definitieve vorm gekregen. Het was zelfs een voorstelling zonder enige vorm en willekeurige volgorde.