Is er bij de combinatie 'eventuele mogelijkheid' sprake van een pleonasme?

Ik vroeg het me af, vond het interessant, probeerde het op te zoeken maar kom er niet uit. Ben benieuwd.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
5.3K

Het beste antwoord

Een mogelijkheid is een optie, iets dat kan, iets dat je kunt kiezen. De toevoeging eventueel maakt het dat het niet zeker is dat de mogelijkheid er is.

Veel hangt zoals altijd af van de context.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aha, bedankt. Wordt al iets duidelijker. :)
De context is een sollicitatiebrief. "Mijn vriend wees mij op de eventuele mogelijkheid van een functie binnen uw bedrijf." Zo iets dergelijks.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan zou het dubbelop zijn en zou ik het in een sollicitatiebrief persoonlijk vermijden.
En dan zou ik eventueel weglaten, en het houden op een mogelijkheid. Maar dat is puur omdat de stijl 'less is more' geschikt is voor sollicitatiebrieven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou 't ook weg laten ja, elegant is 't niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@MissAnn
In jouw voorbeeld is 'eventuele' volkomen overbodig. Niet alleen omdat het in die context een pleonasme is, maar ook omdat je je door deze woordkeuze te afwachtend en bedeesd opstelt. Een (potentiële) werkgever ziet graag zelfvertrouwen en daadkracht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, ik had er ook al meteen een andere zin van gemaakt omdat ik het te vaag vond en dus niet zeker was of het überhaupt kon. Maar de vraag hield me even bezig, dus ik dacht ik stel 'em op Goeievraag.
Bedankt voor de antwoorden en reacties!

Andere antwoorden (3)

Nee. Want de mogelijkheid is de kans dat het kan. En het eventuele is de vrijblijvende keus tussen wel of niet doen.
Amadea
11 jaar geleden
Door 'eventuele mogelijkheid' te gebruiken drukt de spreker zich nog voorzichtiger uit dan met 'mogelijkheid'.
Dat is het enige verschil.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Iets kan eventueel , of iets is een mogelijkheid.
Een eventuele mogelijkheid is dus inderdaad nutteloos dubbelop (en je VOELT het ook als je hem leest), en dus een pleonasme.

Vergelijk met iets opnieuw herhalen (al kan het natuurlijk gebeuren dat je iets als eens herhaald hebt en het NOG eens moet herhalen).

Toegevoegd na 4 minuten:
We horen deze combinatie wel vaak (minder opvallend in : dat is eventueel mogelijk'. Als dat wordt gedaan om de inhoud te versterken, kun je het ook een tautologie noemen. (Als in vast en zeker ; gratis en voor niks).

Overigens zijn deze stijlfiguren zeker niet per definitie fout, waar een contaminatie (samentrekking van twee uitdrukkingen) dat taalkundig gezien wel is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zou je dezelfde mening zijn toegedaan als je 'eventueel' vertaalt als 'in voorkomend geval'?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, dan krijg je een heel ander woord - al is er natuurlijk wel overlap. Ik denk niet dat je dan een stijlfiguur hebt.
In voorkomend geval is het mogelijk..... Het subtiele zit hem denk in in de verschillende ladingen die je aan 'mogelijk' kunt geven.