In de 18e en 19e eeuw dronken deftige dames dagelijks thee uit fraaie porseleinen kopjes. Ze wasten de kopjes zelf af omdat ze de handen van de dienstmeiden daar te grof voor vonden. En ook de ruwe afdroogdoeken vonden ze niet geschikt.
Dat afwassen deden de dames in een bakje warm water in het theebuffet. Het afdrogen gebeurde met een zeer verfijnde damasten doek. De doek werd alleen voor de theekopjes gebruikt, vandaar de naam theedoek. Een naam die nooit meer verdwenen is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel goed hoor. Moeilijk te vinden vond ik.

Andere antwoorden (2)

Uit de woorden thee en doek. Die hat man zusammen geklebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een goede huisvrouw had vroeger meerdere doeken aan het rek hangen. Zo was er de glasdoek, de vaatdoek en de theedoek, elk om bepaalde objecten mee af te drogen. Op die manier voorkwam je vaatluchtjes op je glazen. De theedoek was uiteraard bedoeld voor theekopjes en aanverwante zaken. Diezelfde huisvrouw kookte haar droogdoeken in de was uit en streek ze voor maximale absorptie. Ach, die goede oude tijd.
Bronnen: