Waarom wordt het luiden van klokken "klokgelui" genoemd, en niet "klokgeluid"?

Men is toch bezig de klokken de luiden, niet de klokken te luien?

bamibal
11 jaar geleden
in: Taal
2.8K

Het beste antwoord

Klokgeluid zou het Nederlandse woord kunnen zijn voor het geluid dat een klok maakt. Geluid is echter wat anders dan gelui.

Mijn etymologische gevoel zegt dat 'gelui' een zelfstandig naamwoord dat afgeleid is van het werkwoord 'luien' (wat ook 'luiden' betekent.)
Computoon
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het betreft luidklokken, aanzienlijk groter dan de klokken van een beiaard, die door aan een touw te trekken in hun geheel in beweging worden (werden) gebracht. Van oudsher dienden ze om ter kerkgang op te roepen, om heuglijke tijdingen of rampspoeden (brand!) aan te kondigen, of om het tijdstip te markeren waarop de stadspoorten gesloten werden en de straat geruimd moest worden.

Het geluid dat de luidklokken maken wordt gelui genoemd. Etymologisch verschilt geluid weinig van gelui. Maar dit laatste is men meer en meer gaan bezigen in deze ene toepassing, waardoor de betekenis geheel is veranderd en de twee woorden nu zijn gescheiden. Gelui is het telkens of aanhoudend luiden, het doen klinken van een klok of schel.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In mijn Van Dale staat dat het 'luiklokken' is en niet 'luidklokken'. Of kan het tegenwoordig allebei?
Amadea
11 jaar geleden
Hoe oud is de druk die jij hebt dan wel niet? Ik kan het woord luiklokken nergens vinden. De spellingcontrole rekent het ook fout!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Van 2004. Waarschijnlijk achterhaald dus.
Alle klokken kunnen worden geluid; ook als ze verschillend
geluid geven.