Wie zijn de twee vrouwen die de mantel van Josephine vasthouden op het schilderij de kroning van Napoleon (Jaques-Louis David)?

Dit schilderij: http://library.thinkquest.org/C0110901/imagesAll/coronation.jpg Achter de twee vrouwen staat ook nog een groepje vrouwen in gelijke kledij, waarvan ik weet dat dit de zusters zijn van Napoleon. Zijn de vrouwen die de mantel vasthebben dat ook?

Grote dank

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Volgens de bronfile wel:

"Twaalf maagden
De Notre-Dame in Parijs, waar de ceremonie zou plaatsvinden, werd voor de gelegenheid herschapen in een soort neo-Griekse tempel. De schilder Jean Baptiste Isabey kreeg opdracht om de kroningskostuums te ontwerpen. Napoleon oordeelde zelf dat hij er in zijn kostbare kleren uitzag 'als een aap'. Voor keizerin Joséphine werd een hermelijnen mantel gemaakt, die zo zwaar was dat ze bijna bezweek onder het gewicht. Hij zorgde binnenskamers voor een forse familieruzie, omdat Napoleons zusters Elisa, Pauline en Caroline de sleep van hun gehate schoonzuster aanvankelijk niet wilden dragen."

En nu nog weten wie het zijn: Elisa en Pauline, Elisa en Caroline, Pauline en Caroline of wellicht totch Pauline en Elisa?

Overigens is niet gegarandeerd dat het schilderij historisch juist is. Zo zou (volgens weer een andere bron) ook Napoleons moeder zijn afgebeeld, die echter niet bij de kroning aanwezig is geweest.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hartelijk dank!