Welke rol speelden de Fransen in de Zwitserse Revolutie?

De Fransen bezetten Zwitserland rond begin 1800, maar waarom?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

De Franse Revolutie vond niet alleen binnen de Franse grenzen plaats, maar was ook in zekere zin een exportproduct. Rondom Frankrijk kwamen er bufferstaten die gemodelleerd waren naar de Franse Republiek. De Bataafse Republiek (1795-1801) behoorde hier ook toe. Evenals daar waren er in Zwitserland patriotten die de Franse Revolutie toejuichten en politieke veranderingen wilden doorvoeren. Men wilde van Zwitserland een gecentraliseerde staat maken. In de periode van de Helvetische Republiek probeerden de Fransen dit te realiseren door onder andere een nieuwe indeling van de kantons in te voeren, enigszins naar analogie van de invoering van de Franse departementen.