hoe groot was alexander de grote eigenlijk?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
11.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Net wat anders, maar toch:
- Hendrik de Hete heette Hendrik de Hete omdat zijn vader ook Hendrik heette
- Patrick de Goede heette Patrick de Goede omdat Macbeth eerst nog de verkeerde Patrick te pakken had.
- In de slag tegen de Noren doodde MacBeth nog Bjorn de Geheimzinnige. Waarom Bjorn "de Geheimzinnige" heette, dat is altijd een raadsel gebleven... (H. Finkers - MacBeth)

Het beste antwoord

Hij was vijf voet (voet=30,48cm). Dat was in zijn tijd klein. Gemiddeld was vijf en een en half voet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee! Waarschijnlijk klopt dat niet. Jij geeft hier de Engelse voet, en die is wettelijk gekoppeld aan de meter. Vandaar die grote nauwkeurigheid. Want de meter is in 17 decimalen nauwkeurig te meten, en de definitie ervan is wettelijk vastgelegd.
Er waren vroeger vele voeten, en die verschillen hadden vaak een machtsbasis. Iedere streek zijn eigen voet.
Verder vond men, dat de voet 'netjes' moest kunnen onderverdeeld. Dus kwam met op ^12^ duimen. Maar een menselijke voet is helemaal niet 12 duims. Het gaat dus om het getal, omdat 12 mooi deelbaar is. In tijden dat men de duim als eenheid zag, werd de voet dus groter.
In die tijd zal een voet zo'n 30 cm geweest zijn.
Daarmee was Alexander tegen de 165 cm.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een voet is dus zo'n 30 cm
vijf voet is dan zo'n 150 cm

Andere antwoorden (5)

Zo groot als Piet Hein ,zijn daden waren groot !hij was een groot strateeg( goed in oorlog tactiek) nu nog een voorbeeld op officiers opleidingen .veroverde van uit Grieken land ,Perzië ,en alle landen er ruim om heen ,tot zeker het huidige India .ps er is een leuke film over z'n leven .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn een heleboel koningen geweest die 'de Grote' genoemd worden. Meestal is dat omdat ze een groot gebied veroverd hebben. Denk bijvoorbeeld aan Karel de Grote. Soms kregen ze die titel al in hun eigen tijd, maar meestal later. Dat geldt ook voor Alexander. Hij heeft in korte tijd een enorm gebied veroverd van Macedonië tot Pakistan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ca een meter 65 centimeter
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens onze maatstaven was hij een klein k*tkereltje, maar dat grote slaat dan ook niet op zijn lichaamslengte , maar op zijn verrichtingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1,52 m want dat is ongeveen m voet