Had men het op een eiland als Ameland in Nederland het 'makkelijker' tijdens WO 2 als de rest van Nederland omdat zij minder goed bereikbaar waren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Kijk bijvoorbeeld eens naar de geschiedenis van Texel in de oorlog. Daar is een heel kerkhof van omgekomen Georgiers die het eiland hebben verdedigd. http://nl.wikipedia.org/wiki/Opstand_van_de_Georgiërs

De oorlog was overal.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik denk niet dat je zomaar die bestempeling kan geven. Je kan ook zeggen dat mensen het in bijvoorbeeld Friesland makkelijker hebben gehad dan in Amsterdam, waar veel meer soldaten zaten. Er is toch geen universele graadmeter voor de verschrikkingen van de oorlog.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.waddenindeoorlog.nl/ameland/ameland-tijdens-de-oorlog/
Denk t niet. Alle levensmiddelen moeten aangevoerd worden en transport was in die tijd nogal lastig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, ik denk het niet. In die tijd werden al vliegtuigen gebruikt, (denk aan bombardementen) en marineschepen waren er al veel eerder. En daarbij, als je eenmaal bezet bent, ben je bezet, en ligt het aan de bezetter of je het goed hebt of niet.