Kwamen er echtscheidingen voor even voor, tijdens, en even na de Napoleontische tijd in Nederland?

9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Napoleon zelf was getrouwd met een gescheiden vrouw van wie hij zelf ook nog een scheidde.
corzijlstra
9 jaar geleden
Hoe ging dat voor 1838?

Het beste antwoord

Echtscheidingen kwamen al ver voor die tijd voor. Het was alleen wel ongebruikelijk en gebeurde vrijwel alleen in de hogere adel. Voor de dispensatie van een huwelijk moest toestemming word gevraagd bij het hoofd van de kerk. In de meeste gevallen dus de paus. Je moest er wel redenen voor kunnen aantonen. Redenen die o.a. werden gegeven waren te nauwe bloedverwantschap of dat de echtlieden geen zeggenschap hadden in het aangaan van het huwelijk. Een voorbeeld hiervoor is Eleonora van Aquitanië.
Als de paus geen toestemming gaf voor het ontbinden van het huwelijk was er vaak ook geen andere mogelijk dan het huwelijk aan te houden. Hederik VIII van Engeland is hierdoor van geloof gewisseld. Hiermee stond niets hem in de weg voor een ander huwelijk. De kinderen uit Henderik’s volgende huwelijk werden door de Katholieke kerk wel als bastaards bestempeld.
Als een scheiding niet geaccepteerd werd en je toch een nieuwe vrouw aannam kon dat nog een vervelend staartje krijgen zoals gebeurde bij het huwelijk tussen Filips II van Frankrijk en Ingeborg van Denemarken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Weinig. Ze kwamen wel voor, maar de hoos kwam pas in de 20ste eeuw.
Napoleon ging in die tijd wel van Josephine scheiden. ;-)