AMMAN - Archeologen zeggen dat zij onder de St.Gregoriuskerk in de Noord-Jordaanse plaats Rihab een grot hebben ontdekt die de oudste kerk ter wereld zou zijn. De ruimte zou tussen 33 en 70 na Christus zijn gebouwd.

Dat zegt archeoloog Abdul Qader Hussan, hoofd van het centrum voor archeologische studiën in Rihab, in de krant The Jordan Times van maandag.
Hij noemt de ontdekking "verbazingwekkend". Volgens een inscriptie op de vloer zouden zeventig leerlingen van Jezus er hun toevlucht hebben gezocht, nadat zij voor de vervolging van de christenen uit Jeruzalem waren gevlucht.

Als de archeologen gelijk hebben, zou de kerk zijn gebouwd tussen het jaar waarin Jezus aan het kruis stierf en het jaar waarin de Romeinen Jeruzalem verwoestten.
Grot
Hussan denkt dat de grot in gebruik bleef, totdat de St. Gregoriuskerk werd gebouwd. Die kerk dateert uit 230 na Christus. Wie een paar stappen in de grot zet, ziet volgens de archeoloog een cirkelvormige ruimte, die mogelijk de apsis (afsluiting van het koor) vormde, en een aantal stenen zetels voor de geestelijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
thanx again!
Over welk geloof wil je het hebben.
Er zijn namelijk veel geloven ouder de het christendom en die hebben dus ook ouderen kerken. denk maar aan het jodendom, de hindoes, de griekse en romeinse kerk etc etc

Archeologen beweren dat stonehenge ook een gebedsplaats is, reken maar uit hoe lang deze er staan, dan weet je gelijk hoe oud de oudste kerk is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Adam en Eva zouden in het Aards Paradijs een altaar gehad hebben waar ze God moesten aanbidden. Toen ze uit het Paradijs gekegeld werden kwamen ze in de omgeving van Mekka terecht. Op de berg Ararat bouwden ze een kopie van dit eerste altaar. In de Kaaba plaatsten ze een steen die per toeval met hen meegevlogen was toen ze buitenkeknikkerd werden. De tempel/altaar raakte in verval en werd later door Abraham weer opgebouwd.
Tot zover de legende.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Oude Kerk
De Oude Kerk staat in het hart van Amsterdam, midden op de wallen. Het is het oudste gebouw van de stad, ooit gesticht door vissers aan de Amstel. Rond 1300 verrees er een stenen kerk, gewijd aan Sint Nicolaas. Deze kerk zou uitgroeien tot het imposante middeleeuwse monument van nu.
De Oude Kerk doet niet alleen dienst als godshuis, maar ook als concertzaal, trouwlocatie en expositie- en ontvangstruimte. Het is de huiskamer van Amsterdam. Dat is altijd zo geweest: vissers repareerden hier hun netten, Sweelinck bespeelde het orgel en Rembrandt ging er in ondertrouw. Generaties Amsterdammers, onder wie de de zeeheld Van Heemskerck, liggen begraven in dit Europese monument.