Hades was de god van de onderwereld. Maar kun je hem dan wel een god noemen?

Ik zit op de middelbare en ik kreeg dit om te lezen. Maar als iemand een god van de onderwereld is dan moet het toch een duivel in plaats van een god heten?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.2K
Erna55
9 jaar geleden
Overigens een vraag die blijkt geeft van kritisch denken.
Mijn compliment.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Goden bestonden al voor het begrip 'duivel' werd bedacht.
Wat je in je vraag stelt kan je daarom ook omdraaien:
De duivel, in welke verschijningsvorm ook, is een godheid.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@wrk132 Het hele stereotype van wat wij nu kennen als Satan of de duivel is afgeleid van de god Pan, het concept bestond al in de vorm van de god Set en het woord is afgeleid van het Oud-Engelse woord dēofol.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De vraag is gesteld in polytheïstische context.
De christelijke interpretatie van 'de duivel' is eigenlijk niet eens relevant.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Precies, het gaat hier niet om een monotheïstische godsdienst dus wrk132 daar moet je het niet mee gaan vergelijken!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De duivel is onderdeel van de vraag, dus relevant.
Het betreft een mogelijke duivel uit een polytheïstische cultuur, dus het christendom is niet relevant.
Het christendom heeft niet het monopolie op het begrip 'duivel'.
Erna55
9 jaar geleden
Even een tijdslijn:
- er waren mensen
- er waren godsdiensten ( polytheïstisch )
- er zijn geschreven verhalen (maya's , Chinezen, Grieken, Egyptisch joods etc )
-Rond het jaar 0 kwam er een belangrijk persoon
- er ontstond een monotheïstische godsdienst
- er zijn geschreven verhalen. Voor zover we weten hebben mensen altijd de behoefte gehad aan geloof in " goden" of in " god" .
De oude verhalen kun je nu niet door de bijbel laten verklaren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hallo Erna55
Je schrijft :
" -Rond het jaar 0 kwam er een belangrijk persoon
- er ontstond een monotheïstische godsdienst
- er zijn geschreven verhalen. " -- Ik weet niet waar je dit allemaal vandaan haalt, maar ben het weer niet eens met jou.
Ook klopt je tijdslijn niet volgens het christelijk geloof.
Graag je bewijs voor je eerste twee punten:
- er waren mensen
- er waren godsdiensten ( polytheïstisch ) Groet amadeus. --
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@amadeus
Je vraagt om bewijs dat er voor het jaar nul mensen en polytheïstische religies waren?
Werkelijk?
Wat wordt de volgende vraag: Bewijs dat de Aarde bolvormig is?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@adriaanv
Vermakelijke bron inderdaad, leuk bedacht.
Het is een creatieve poging om een causaal verband aan te tonen tussen enkele Chinese karakters en de Bijbel.
Dat de auteur zelf al twijfeltaal toevoegt en aangeeft dat hij zich voornamelijk op een amateuristische website baseert (http://www.morgenster.org/) maakt het allemaal des te komischer.
Met (historische) feiten heeft het natuurlijk weinig van doen.
Maar dank voor de link; ik heb weer even heerlijk kunnen lachen. :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hallo Rabelais, Je zegt: "Je vraagt om bewijs dat er voor het jaar nul mensen en polytheïstische religies waren? " -- neen, ik vraag niet om DAT bewijs. Ik heb gezegd " OOK KLOPT JE TIJDSLIJN NIET volgens het christelijk geloof.
Graag je bewijs voor je eerste twee punten:
- er waren mensen
- er waren godsdiensten ( polytheïstisch ) Volgens deze tijdslijn waren er EERST mensen en dan ....... .
Mijn reactie, graag bewijs hiervoor.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@amadeus
Dan begrijp ik werkelijk niet wat je bedoelt...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hallo Rabelais,
Ik heb gezegd " OOK KLOPT JE TIJDSLIJN NIET
Volgens deze tijdslijn waren er EERST mensen
Mijn reactie, graag bewijs hiervoor Was de mens er voor Gd ?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@amadeus Logischerwijs waren er eerst mensen en bedachten zij vervolgens verschillende goden.
Dat dit niet strookt met de christelijke leer is evident. Nu ben ik zelf religieus en ben ik er van overtuigd dat de goden eerder waren. Dit kan echter op geen enkele wijze bewezen worden, net zoals een atheïst niet kan bewijzen dat er geen goden bestaan. Maar dat wist je zelf toch ook al...? Daarom snap ik niet helemaal waarom je die vraag stelt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hallo Rabelais,
Je zegt; " .... net zoals een atheïst niet kan bewijzen dat er geen goden bestaan... . " -- Nu komen we tot hetgeen ik wil bedoelen. De reactie begint met de woorden: " Even een tijdslijn: "
Alsof de opgesomde tijdslijn een bewezen stelling is. Groet amadeus.

Antwoorden (5)

In dit geval niet
Zijn broers zijn Poseidon en Zeus

Zeus als oppergod
Poseidon als god van de zeeën en wateren en hades als god van de onderwereld
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De duivel is in het christendom een gevallen engel.

Hades was de broer van Zeus, de oppergod en dus ook een god.

Hades was ook niet puur kwaadwillig, zoals een duivel. Hij had zijn goede en slechte kanten, net als vele andere goden in de Griekse mythologie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er zijn diverse soorten godsdiensten op de wereld ( geweest).

De godsdiensten kun je verdelen in twee soorten:
- Het monotheïsme (van het Grieks monos: één en theos: god) is de religieuze leer of filosofie die gelooft in het bestaan van één God.
- Het polytheïsme is de leer die in het bestaan van meerdere goden gelooft.

Naast de (nu hier gebruikelijke ) christelijke godsdiensten, zijn en waren er meer.
Onze monoteistische leer, zegt dat er een god is. Alle andere krachten zijn dus duivels.
In de polytheische godsdiensten zijn er meerdere goden. Dan is de god van de onderwereld geen vreemd idee. Er waren ook goden voor donder, water, vruchtbaarheid, wraak, etc. De oude Grieken hadden zo overal hun goden voor, weten we door geschriften.

Toegevoegd na 9 minuten:
Polytheïsme of veelgodendom is het geloof in meerdere goden. De grootste hedendaagse polytheïstische religies zijn hindoeïsme, de traditionele Chinese godsdiensten en shintoïsme. Voorbeelden van uitgestorven polytheïsmen zijn de Oud-Griekse godsdienst, de Oud-Egyptische godsdienst, de Romeinse religie, de Oudsaksische godsdienst, de Noordse godsdienst, de Keltische godsdienst en Slaven en vroege vormen van de proto-vedische religie, het integrationeel polytheïsme.

Toegevoegd na 1 dag:
Aan Tuutie.

De discussies die je hier nu leest, komen veel voor wanneer iemand een " geloofsvraag" stelt.
Je gaf al blijk van kritisch denken.
Het is aan jou om de bedoeling van je vraag te bepalen.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Erna55
Je zegt: " Onze monoteistische leer, zegt dat er een god is. Alle andere krachten zijn dus duivels. " -- niet mee eens. --
Erna55
9 jaar geleden
@Amadeus
De christelijke leer is monotheïstisch. Dat betekent dat er slechts 1 god is. ..
De andere krachten zijn " duivels" .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hallo Erna55, Alhoewel er volgens de christelijke leer 1 Gd is wil dit niet zeggen dat volgens de christelijke leer alle andere krachten duivels zijn. Engelen worden Gds zonen genoemd en hebben bovenmenselijke krachten.
Zij worden ook goden genoemd maar zijn niet Gd zoals de allerhoogste - de Gd van Abraham - Volgens de christelijke leer zijn er natuurlijk ook dui!velse krachten, dit
waren oorspronkelijk zonen van Gd, dus engelen, die van de aanbidding van Gd zijn afgevallen, in de christelijke leer noemen wij dit demonen, gevallen engelen, satan is de opperste van hen.
Groet, amadeus.
In de Griekse mythologie was Hades de Koning/god van de onderwereld, de doden en
de dood. Hij was de broer van Oppergod Zeus.

In de Bijbel is Hades een ander woord voor het dodenrijk
Dit is de dood en de plaats waar de zielen van de doden naar toe ging.
De lagere gewesten/ onderwereld.
De duivel had het dodenrijk in zijn macht.

De duivel was een gevallen engel / cherub die God, de Schepper van hemel en aarde
ontrouw werd.
Juist om de sleutels van de dood, het dodenrijk en de doden in handen te krijgen
stierft de Here Jezus Christus aan het kruis.
Hij overwon de duivel, en de goede zielen konden hierdoor naar de hemel.

Gevallen engelen worden ook goden genoemd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Volgens het christelijk geloof.
Alleen de Gd - Y-H-W-H - van Abraham Isaak en Jakob kun je God noemen (met een grote G) verder geschreven als Gd of G-d doelende op de Gd van Abraham. ( schrijfwijze zoals de joodse gelovigen )
Dit omdat volgens het christelijk geloof Y-H-W-H er altijd was en geen einde heeft.
Alfa en Omega.

Alle andere dingen zijn door Hem ontstaan.
Engelen worden goden genoemd maar zijn geen Goden.
Er zijn ook goden die door mensen zijn bedacht, maar zijn geen Goden.

Om een antwoord op je vraag te geven mag je dus terecht hades als god aanduiden want hij is door mensen bedacht en is niet de Gd van Abraham.

In de bijbel wordt de duivel de “god van deze wereld ” genoemd. Zie 2 korinthiers 4:4
Engelen worden goden genoemd omdat zij bovenmenselijke krachten hebben maar niet gelijk aan de Gd van Abraham , Door Hem is alles ontstaan, .

Satan de duivel word een god genoemd omdat hij bovenmenselijke krachten heeft, maar niet gelijk is aan de Gd van Abraham.

Demonen kunnen goden worden genoemd maar zijn niet gelijk aan de Gd van Abraham.

Demonen kunnen ook gebruik maken mensen, van beelden van goden die door mensen zijn bedacht en op deze wijze valse tekenen en wonderen verrichten om te misleiden.

Mattheus: [24] Want er zullen valse messiassen en valse profeten komen, die indrukwekkende tekenen en wonderen zullen verrichten om ook Gods uitverkorenen zo mogelijk te misleiden.

De bijbel zegt dat hierdoor een sluier word gelegd over het hart van de mensen en over de boodschap . 2 korienthiers hoofdstuk 3 vers 15 en hoofdstuk 4 vers 4 .

Hades kan god worden genoemd omdat hij door mensen is bedacht en daardoor denkelijk bovenmenselijke krachten bezit.

Alles wat bedacht word om te aanbidden kan god worden genoemd maar is niet de Gd van Abraham.
Aldus volgens het christelijk geloof.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De vraagsteller heeft het over andere goden uit een andere cultuur. Als er in de vraag vervolgens wordt gerefereerd aan het woord 'duivel' betreft dit dus niet het christelijke concept van een/de duivel (zie uitleg herkomst 'duivel' de reacties bij de vraag) Overigens is Hades, net als JHVH, wel degelijk een god.
Dat jij het met een hoofdletter spelt doet daar niets aan af, dat doet de vraagsteller namelijk niet, waardoor ook deze uitleg van jou niet relevant is. In een monotheïstische wereldvisie is het inderdaad logisch om de god die je aanbidt gewoon 'God' (dus met een hoofdletter) te noemen.
JHVH komt overigens ook voor als god in polytheïstische religies.
Maar nogmaals: Daar is hier geen sprake van.
De vraag betreft een polytheïstische, 'JHVH-loze' cultuur.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hallo Rabelais, Volgens mij stelt de vraagsteller een algemene vraag, niet gebonden aan een cultuur. Ik geef daarom als christen een antwoord vanuit deze visie. In de bijbel word de Gd van Abraham aanbeden als een monotheistische Gd, maar Gds volk heeft ook invloeden gehad van
polytheïstische goden waarvoor zij geen aanbidding mochten verrichten. De Gd van Abraham word met een grote G geschreven om duidelijk het onderscheid te maken.
Dit kun je ondervinden doorheen het hele oude testament. Verder geef ik degelijk in mijn antwoord aan dat hades een god kan genoemd worden maar volgens de bijbelse visie niet de Gd van Abraham is.
Hades heeft in de bijbel ook een hele andere betekenis maar doet hier nu ook niet ter zake. JHVH komt zeker voor in de polytheïstische religies, maar de invoeging van klinkers zou verschillend zijn ten opzichte van de Naam van de Gd van Abraham.
Hierin merkt dan ook duidelijk een onderscheid tussen Y-H-W-H Gd, en de god jhvh van de polytheïstische religies.
Mijn onderzoek hierin gaat verder .... .
Groet amadeus
Erna55
9 jaar geleden
De woorden Hades en Onderwereld geven aan dat de vraagsteller een stukje uit griekse mythologie leest voor school.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hallo Erna55 Zie het antwoord van adriaan, in de bijbel is hades het dodenrijk. Het dodenrijk wordt gedefinieerd als een plaats waar geen levenden zijn. de onderwereld. http://www.encyclo.nl/begrip/dodenrijk De vraag kan volgens mij vanuit christelijk standpunt perfect toegelicht worden. Groet amadeus.