Waarom lagen zieken op boeg?

We spreken van een ziekenboeg. Ik ga ervan uit dat die uitdrukking afkomstig is van de scheepvaart, waar men zieken aan de boegzijde van het schip liet liggen.

Eerste vraag:
Klopt dat?

Zo ja, de tweede vraag:
Wat is de reden dat men zieken juist ergens aan de boegzijde liet liggen? Waarom niet elders op het schip?

9 jaar geleden
1.4K
SimonV
9 jaar geleden
Klopt op zich:
"Ziekenboeg, hospitaal aan boord van een schip, eertijds zoo genoemd omdat het gewoonlijk in den voorboeg werd aangebracht, Vivat's Encyclop. [1906].
— Boven het ruim bevindt zich het tusschendeks, de verblijfplaats van de equipagie; geheel vóór in den boeg heeft men den ziekenboeg ook wel ziekengrens genoemd, zijnde dit de verblijfplaats der zieken, LE COMTE, Schepen 22 b [1831].
De ziekenboeg wordt vooruit geplaatst, namelijk het voorste gedeelte van het tusschendek wordt door een dwarsschot daarvoor afgezonderd, TIDEMAN, Wdb. v. Scheepsb. [1861]. " http://gtb.inl.nl/iWDB/search?actie=article&wdb=WNT&id=M088842.re.19&lemmodern=ziekenboeg Maar waarom? Het lijkt me niet de rustigste plek voor patiënten.
Cryofiel
9 jaar geleden
Misschien juist daarom... als de zieken ook nog eens flink zeeziek worden, blijven ze lekker rustig...
PoppeSchuitema
9 jaar geleden
Ik zat zo maar wat te prakkizeren over het antwoord, de boeg is het gemakkelijkst af te zonderen in het geval van besmettelijke ziektes bijvoorbeeld TBC wat nogal eens voorkwam op de lange reizen. Vandaar gescheiden door een dwarsschot
SimonV
9 jaar geleden
Of zou het anders loze ruimte zijn geweest?
SimonV
9 jaar geleden
Bij Bontekoe lagen de patiënten in de boeg te bibberen: http://www.dbnl.org/tekst/fabr005sche01_01/fabr005sche01_01_0019.php

Het beste antwoord

Op VOC schepen was de ziekenboeg gesitueerd op het middenschip. Dat was nog enigszins een comfortabele ruimte, zonder de stank en het dronken gebral van de matrozen. Ook was daar frisse lucht, ook bij slecht weer. En vlak bij het domicilie van de scheepsarts, die natuurlijk ook niet hoefde te vertoeven onder het gepeupel.

"De schipper en de andere scheepsofficieren, in het achterschip ondergebracht, sliepen in vaste kooien. Het tussendek was het domein van de matrozen; zij sliepen in hangmatten die boven de kanonnen waren of werden vastgemaakt. De adelborsten of cadetten (jonge marineofficieren in opleiding) die in de 18e eeuw vaak al op hun elfde jaar op zee kwamen verbleven in het middenschip. Ook had daar de scheepsdokter zijn ziekenboeg. De overige leden van de bemanning waren aangewezen op het genoemde tussendek dat zich over bijna de gehele lengte en breedte van het schip uitstrekte. Hierin bevonden zich ook het scheepsgeschut, de scheepsinventaris en in het voorste gedeelte de kombuis. Luchtverversing was mogelijk bij mooi weer. Bij zwaar weer gingen de patrijs en geschutspoorten en de luiken dicht. Dan heerste in het volkslogies een stank voortkomend uit slechtgewassen bewoners, met teer vermengd kielwater, natte kleren en etenslucht uit de kombuis. "
9 jaar geleden
SimonV
9 jaar geleden
De vraag is: waarom lagen zieken op boeg?
Jouw antwoord: ze lagen in het middenschip.
Waar komt het woord ziekenboeg dan vandaan?
Amadea
9 jaar geleden
Ziekenboeg: ruimte in een schip, eertijds vooral in de boeg op het tussendek, die ingericht is voor de verpleging van zieken. http://gtb.inl.nl/iWDB/search?actie=article_content&wdb=WNT&id=M088842
Cryofiel
9 jaar geleden
Met dank aan Amadea voor de toevoeging.