Hebben Romeo en Juliette echt bestaan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
8.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uitgeslapen???
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha, reken maar.
Jij hopelijk ook?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nu pas wakker? je hebt een hoop gemist vandaag: bzn heeft micheal jackson verslagen qua album verkoop en friesland is onafhankelijk geworden.... voor de rest was het vrij rustig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Shit... Daar had ik bij moeten zijn... :(
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heereveen uit de eredevisie... wereldwijde implicaties
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kben zo fris als n hoentje haha nog wel!

Het beste antwoord

Nee, Romeo en Juliette zijn karakters, bedacht door Shakespeare.

Toegevoegd na 2 minuten:
Citaat:
"Shakespeares voornaamste bron voor het verhaal was The Tragicall Historye of Romeus and Juliet (1562)', een lang verhalend gedicht van de Engelse dichter Arthur Brooke. Op zijn beurt had deze zijn materiaal ontleend uit een Franse vertaling van een verhaal van de Italiaan Matteo Bandello. "

In feite bestaat er natuurlijk altijd wel een Romeo en Julia. het verhaal gaat immers om de onmogelijke liefde tussen twee families die elkaar niet liggen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Zie ook bijvoorbeeld de moderne verfilmde versie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Westside Story was ook Romeo en Julia

Andere antwoorden (7)

In ieder geval niet onder die namen. Shakespeare heeft het verhaal geschreven naar aanleiding van verschillende her-vertellingen van een verhaal uit 1476.
Zoals je in de link kunt lezen, heeft Shakespeare het dus niet zelf verzonnen en bestond het al in verschillende versies. Het is ook iets dat zelfs nog in deze tijd voorkomt, een beetje een standaard 'soap-verhaal' zeg maar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
soap...;) ik vond hamlet haast zo goed als onderweg naar morgen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij kan ONW niet tippen aan hamlet ;o)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Othello is ook wel aardig in dat geval en GTST is er niets bij inderdaad... ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als shakespeare nu had geleefd had hij goed kunnen verdienen als scriptschrijver. Maar dat deed hij toen in feite ook al.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hé Dounja, ben je mod geworden?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Yep, goed gezien.............
het principe van uitsluiting lijkt hier van toepassing. er word geen melding gemaakt van nonfictieve bronnen, en verder gaat de geschiedschrijving niet. wel intressant is dat wiki niet shakspeare maar masuccio salernitano als waarchijnlijk grondlegger van het stuk duidt.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Romeo_en_Julia
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen kunnen inderdaad zo verliefd en zo afhankelijk van elkaar worden van elkaar als Romeo en Juliette dat waren.

De beroemde zelfmoord maakt het verhaal helemaal dramatisch.

Als ik mij probeer in te leven in deze afhankelijkheid probeer ik mij altijd me voor te stellen dat mensen zich aan elkaar verbonden voelen zoals één eiige tweelingen dat zijn.

Het niet bij elkaar mogen zijn ( of kunnen zijn ) is dan ondragelijk en zelfmoord is idd een mogelijkheid.

Er hebben vele Romeo's en Juliette's bestaan door de geschiedenis heen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, hoe ver je ook teruggaat, het blijft een dramatisch verhaal, niet een waargebeurde geschiedenis.

En ver terug kun je gaan: zie bijvoorbeeld het verhaal van Pyramus en Thisbe. Andere namen, dezelfde tragedie, van de onmogelijke (door families verboden) liefde tot de zelfmoord wegens het misverstand dat de ander dood zou zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk niet dat hun hebben bestaan, maar het zou gebeurd kunnen zijn.
Haha, ik heet Juliette xD
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals hierboven al beantwoord: Nee, het verhaal van Romeo en Julia is bedacht.

Maar...er is wel ALLES aan gedaan om de mensen te laten geloven dat het wel waar gebeurd is:

Wanneer je in de Italiaanse plaats Verona bent, kun je daar het huis van Julia bezoeken, haar tombe en het balkon waaronder Romeo zijn liederen voor haar zong.

Toegevoegd na 8 minuten:
Ik ben er zelf ook geweest, en het is nog een behoorlijk grote toeristentrekpleister.
(Wel leuk voor als je naar de opera van Verona gaat en nog ff tijd hebt voor de opera begint).
Goed bedacht door de plaatselijk commercie ook wel.
Maar ik geloof er geen klap van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geniaal. Leuk antwoord, dank je!
nee volgens niet