Wie heeft meer info over een archeologische vondst (zwaard)?

Ik heb in Gdansk, Polen, een zwaard (of dolk) gekocht (zie afbeelding) met de volgende details: gevonden met een metaaldetector in Polen (vermoedelijk Gdansk, kan ook elders geweest zijn), uit het jaar 400n.Chr. Het is ca. 20cm.
Ik zou er graag meer over willen weten. Bijvoorbeeld:
* Van welk materiaal is dit? IJzer?
* Hoe zag dit zwaard er origineel uit?
* Welk volk bezat dit zwaard? Vikingen? Romeinen? Germanen?
* Alle extra informatie is welkom.

Toegevoegd na 6 dagen:
In het bijzonder ben ik geïnteresseerd in het uiterlijk van het intacte zwaard, en in degene die het zwaard heeft gehanteerd.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

Zoals al opgemerkt is met een magneet te controleren of het voorwerp van ijzer is, maar dat is ook op de foto al te zien; geen enkel ander metaal oxideert op die manier als ijzer of in dit geval staal doet.
Verder zal het vrijwel ondoenlijk zijn om meer informatie te achterhalen. Als het inderdaad uit die periode afkomstig is zal materiaal onderzoek weinig meer vertellen want de staalproductie was in die tijd nog zo primitief dat er nauwelijks verschil is tussen de ene of de andere plaats van herkomst.
Als het door een echte archeoloog was opgegraven dan had die aan de hand van de bodem en evt. andere vondsten een completer beeld kunnen verschaffen, maar dan was het waarschijnlijk in een museum terecht geraakt.
Het staal is dermate door roest aangetast dat moeilijk vast te stellen zal zijn of het b.v. een deel van een gebroken zwaard is geweest dan wel een dolk van die lengte.
Ook aan welk volk het heeft toebehoord is naar mijn idee moeilijk te achterhalen; er zij rond die tijd verscheidene volken door Polen getrokken. Romeinen lijkt me uitgesloten en ook Germanen acht ik onwaarschijnlijk, Goten misschien weer wel.
Maar misschien heeft iemand toch nog wat extra informatie.