Standaard maat ophangen schilderij of zeefdruk?

Ik moet een aantal zeefdrukken op hangen in kamers(hoogte2.20), wat ik af afvraag hoe hoog moeten die hangen? Is daar een norm voor?

Weet jij het antwoord?

/2500

Persoonlijk hou ik me nooit aan standaardhoogtes maar aan het zicht, ik neem het midden van de schilderij en zorg dat die op ooghoogte zit. Als je in een museum of bij andere mensen op bezoek komen hangen ze nooit op 1 hoogte Toegevoegd na 41 seconden: Hou wel rekening als er iets onder of voor komt te staan.

Ooghoogte Te vaak worden lijsten te hoog opgehangen. De ooghoogte moet het uitgangspunt zijn. In de woonkamer waar men zit zal ook zittend bepaald moeten worden, op welke hoogte de lijsten moeten komen. Let er op boven een zitbank de lijsten van verschillende formaten boven de hoofdhoogte te rangschikken. In de gang waar men loopt zal ook staand bepaald moeten worden, op welke hoogte de lijsten moeten komen. Ikzelf kijk altijd naar de grootte van het schilderij en waar het opgehangen wordt. Meer op gevoel dus.

Ik hoorde eens van een kunstenares dat ze het mooi vond dat het zo laag was opgehangen dat het in je buikgevoel kwam. Dat vond ik wel heel mooi. Het hoeft dan niet op buiknivo te hangen maar in ieder geval niet heel hoog zodat het afstandelijker wordt. Kijk ook naar de kamer hoe het eruit ziet in z'n geheel. Dat vinden mensen vaak ook belangrijk.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100