Wat is het verschil tussen waardoor en waartoe?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik denk dat de volgende twee voorbeelden het verschil goed weergeven: --  Waardoor is dat veroorzaakt? --  Waartoe dient dat? Toegevoegd na 3 minuten: Waardoor: Dit gebruik je wanneer je iets ziet, en je afvraagt wat daar de oorzaak van is. Je gaat als het ware van het heden naar het verleden. Waartoe: Dit gebruik je wanneer je iets ziet, en je afvraagt wat daar het doel van is. Je gaat als het ware van het heden naar de toekomst. Nog twee voorbeelden: --  Waardoor is het gat in dat raam ontstaan? --  Doordat de buurjongen er een bal doorheen trapte. --  Waartoe is het gat in het raam gemaakt? --  Om een betere ventilatie te hebben. (Toegegeven, een wat vreemd voorbeeld, maar je begrijpt de bedoeling.)

Ha, die MrYellows; Met 'waardoor' geef je een oorzaak aan en met 'waartoe' een doel.

Waardoor is iets dat oorzaak geeft aan (Waardoor is de plank verschoven? Door mij, ik moest er even bij) Waartoe geeft eendoestelling weer: Waartoe heb je de plank verschoven (Ik moest er even bij)

Waardoor, en dan volgt een verklaring van het voorafgaande, een uitleg van de huidige situatie. Waartoe is gericht op het doel, de betekenis van het voorafgaande voor de toekomst. B.v. de zon scheen fel, waardoor we niet in staat waren uit de schaduw te stappen. Waartoe leidt dit alles?

Ik voeg toch nog even mijn(eenvoudige) uitleg toe: Waartoe betekent 'wat is het doel', waardoor betekent 'wat is de oorzaak'. Klopt niet tot op de millimeter maar legt het wel duidelijk uit.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100