Wanneer werd originele nog zo geschreven ?: origineele

kan nergens vinden wanneer dit woord is gewijzigd, of is dit Belgisch ?

(ik heb een oude stempel gevonden en wil dit een beetje kunnen dateren)
er staat ''Origineele singer Naaimachine'' en dan bedoel ik de stempel waar je de stempel mee kan zetten :) alvast bedankt voor het meedenken !
Groet John

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Taal
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
http://www.naaimachinehandel.nl/singer.htm
Wees er zuinig op.

Het beste antwoord

Tot 1934 werd originele nog als origineele geschreven.

1 september 1934 voerde de minister van Onderwijs, Marchant, de meeste voorstellen van Kollewijn in het onderwijs in Nederland in. Hierdoor begonnen Nederland en België weer uit de pas te lopen.
De spelling-Marchant hield in:
- naamvalsverbuiging (zoals op den stoel) verviel, behalve bij woorden die uitsluitend een man of een mannelijk dier aanduiden (zoals aan den heer en van den stier).
- oo en ee aan het einde van open lettergrepen (zoo, heeten) veranderde in o of e, behalve ee aan het einde van een woord (zee).
- de sinds de periode van het Middelnederlands uit de gesproken taal verdwenen palato-alveolaire klank aan het eind van veel woorden op -s verdween, bijvoorbeeld in visch en mensch.
- de 'th' (met niet uitgesproken h) bleef soms (thans, theater, thee, katholiek) en verdween soms (atleet, auteur, panter).
SimonV
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hartelijk dank voor het antwoord !