Wat zijn de 3 bekendste (Nederlandse) sprookjes?

dus die echt iedereen kent. voor mijn intake op een grafisch lyceum wil ik graag postzegels met sprookjes als onderwerp (misschien). (tips zijn welkom)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.8K

Antwoorden (10)

Roodkapje.
Doornroosje.
Assepoester.
Amadea
13 jaar geleden
assepoester, bambi, sneeuwwitje, hans en grietje, roodkapje, belle en het beest, de kleine zeemeermin, lion king, rapunzel, de wolf en de zeven geitjes.

kies er maar drie uitv ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hans en Grietje, roodkapje en doornroosje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sneeuwwitje
Roodkapje
Hans en Grietje

Dat waren de eerste 3 die bij mij opkwamen.

Volgens deze bron zijn het andere:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jip en Janneke natuurlijk!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Amadea
13 jaar geleden
Dat is geen sprookje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
klopt
De gelaarsde kat, Vrouwe Holle en de prinses op de erwt

Toegevoegd na 1 minuut:
De Bremer stadsmuzikanten, Tafeltje Dekje De kikkerprins
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je vraagt om tips: ga naar de tentoonstelling over sprookjes in Heerenveen. Dat is een overzicht tentoonstelling van de allerbekenste sprookjes -ook diegene die hier boven al genoemd zijn- Is open tot eind maart
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Roodkapje en Sneeuwwitje, zeker weten. De derde ken ik niet.
:-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij zijn alle hier genoemde sprookjes niet echt Nederlands. Gebroeders Grimm en Hans Andersen kwamen echt niet uit nederland.
Bij Nederlands denk ik eerder aan het vrouwtje van Stavoren. Eventueel Hansje Brinkman, hoewel dat meer een sage is dan een sprookje.
Heb even n link bijgevoegd, omdat ik zelf ook nieuwsgierig was, maar misschien kun je op de bieb ook eens gaan kijken naar n boek
anneliez
13 jaar geleden
Volgens mij Klein duimpje, roodkapje en sneeuwwitje. Maar ja inderdaad die zijn niet allemaal nederlands.
Maar wel heel bekend. Verder is er een catalogus van Nederlandse postzegels, misschien vind je daar ook de sprookjeszegels. Jip en Janneke, Puk van de Petteflet,....geweldige kinderboeken, maar....geen sprookjes: http://www.shoppydoo.nl/search.aspx?search=nvt+catalogus+van+de+postzegels&categoryid=343&minprice=&maxprice=&f=&fromCategoryId=343