Hoe werden boeken gepromoot vóór dat de nieuwe media er was?

Ik ben benieuwd hoe dat het werkte voor de nieuwe media. Bij voorbaat dank! :D

Weet jij het antwoord?

/2500

Buiten de reclame in dagbladen ( recentie's) en boekwinkels, werden er ook in verschillende steden dagen georganiseerd in boekwinkels, waarbij de schrijver zijn boeken verkocht die dan als extra een persoonlijke handtekening kregen.

Zoals ook hierboven is aangegeven, werd de promotie van boeken grotendeels hetzelfde gedaan als tegenwoordig maar met uitsluiting van sociale media als facebook/twitter/maillijsten (van uitgevers) etc. Er zijn echter twee factoren die ik nog niet langs heb zien komen. Als je het hebt over twintig, dertig jaar geleden, dan is de rol van het literaire tijdschrift nog erg aanwezig. Het is iets wat we tegenwoordig niet meer kennen, maar destijds nog een aanzienlijke status genoot. Een literair tijdschrift is een tijdschrift met een betrekkelijk kleine oplage waarin (veelal) schrijvers hun meningen uitten over literatuur en zelf hun kunsten lieten zien. Een voorbeeld van een tijdschrift dat nog steeds bestaat is de Revisor en, het oudste literaire tijdschrift in ons taalgebied, de Gids (nu een zoveelmaandelijkse bijlage bij de Groene Amsterdammer). Ga je verder terug, dan zie je dat we een verschuiving hebben doorgemaakt wat de rol van de schrijver betreft. Tegenwoordig probeert een schrijver zijn boek zoveel mogelijk aan de man te brengen via de televisie: een kort interview bij P&W, DWDD of het programma Boeken doet wonderen voor je startende of voortdurende carrière. Vroeger (zeg: honderd jaar geleden en eerder) moest een schrijver veel meer zelf rondreizen. Schrijvers als Multatuli en (ik geloof) Couperus waren hier zeer bedreven in. Van die eerste weet ik het zeer zeker; hij reisde heel Nederland door terwijl zijn vrouw in Brussel zat en hij haar brieven stuurde over wat voor geweldige vrouwen hij zoal ontmoette (erg romantisch...). Zulke optredens zie je tegenwoordig nog steeds in kleine kring: op literaire festivals (ook een héél belangrijke promotiemanier die ik hier te kort noem!) en via lezingen (denk aan Arthur Japin, die na elke nieuwe publicatie het land doorreist en lezingen geeft over de totstandkoming van het geschreven boek). Zoals al gezegd zijn veel promotiewegen tegenwoordig onveranderd, hetzij uitgebreid. Mond-op-mondreclame is minder belangrijk geworden dan affiches en webadvertenties, maar is nog steeds een belangrijke motor achter de promotie van je boek. Verder hebben alle grote boekhandels en uitgeverijen wel een maillijst waarvoor je je kunt aanmelden, die je up-to-date houdt van wat er veel verkocht wordt (denk aan de CPNB weektop-60). Literaire prijzen verdienen veel aandacht, hetzij sommige meer dan andere (AKO, Libris, VSB, P.C. Hooftprijs etc.). Hopelijk heeft dit je een beetje een beeld gegeven. ;-) ~Amfi

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100