Wat bedoelen ze met een meervoudig perspectief?

Ik heb voor nederlands een boekje gekregen met dingen die ik moet leren om een verhaal te analyseren. Daarin staat het volgende over meervoudig perspectief:

Er zijn twee mogelijkheden van meervoudig perspectief:
A: 1 3 5
2 4 6

B: 1 3 5
2 4

Heeft iemand enig idee wat hiermee wordt bedoeld?

Toegevoegd na 1 minuut:
bij A moeten de letters onder elkaar staan, en bij B staat 2 onder het midden van 1 en 3, en 4 onder het midden van 3 en 5.

Toegevoegd na 1 minuut:
sorry, ik bedoel cijfers

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.6K

Antwoorden (2)

In de literatuur betekent een meervoudig perspectief dat een verhaal in een roman vanuit verschillende perspectieven wordt verteld, vanuit verschillende invalshoeken, oftewel: door verschillende personages.

Bijvoorbeeld: in hoofdstuk 1 beleef je alles door de ogen van Jan. In hoofdstuk 2 treedt Piet op de voorgrond. In hoofdstuk 3 komt Marie aan het woord, in hoofdstuk 4 tante Jet...enzovoorts.

De gebeurtenissen die plaatsvinden worden zodoende van allerlei kanten belicht, wat een verhaal meer diepte en dynamiek kan geven.

(Hoe dat cijferschema in elkaar zit, ik weet het niet. Vind het niet erg duidelijk wat daarmee bedoeld wordt.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Elk verhaal, elke roman is altijd vanuit een bepaalde persoon geschreven. Dat heet het perspectief van het boek. De twee meestvoorkomende perspectieven zijn:
- De ik-vorm: Ik liep op straat en ging… Alles wordt vanuit de ik-persoon beschreven en verteld. Het is de vorm die je ook ziet in dagboeken.
- De hij/zij-vorm: Suzie kwam lachend de klas binnen. Ze was zo vrolijk, omdat ze… Hierbij wordt alles vanuit een ander personage beschreven.

Soms gebruiken schrijvers een wisselend perspectief. Ze wisselen de ik-vorm dan af met de hij/zij-vorm, of ze kiezen voor elk hoofdstuk een andere hij of zij van waaruit het verhaal verteld wordt.

Een perspectief dat maar af en toe gebruikt wordt, is de alwetende verteller. Dat is een verteller die af en toe laat merken alles al te weten, dus ook hoe het verhaal afloopt.

De cijfers slaan op de personages uit het verhaal van waaruit de gebeurtenissen beschreven worden. Blijkbaar zijn het er vijf. Schrijf hun namen op en noteer welk gedeelte van het verhaal vanuit welke wordt beschreven. Dan krijg je vanzelf het schema.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke duidelijk, maar wat is dan het verschil tussen A en B? Waarom staan bij A de cijfers onder elkaar, en bij B tussen elkaar?
Amadea
12 jaar geleden
Wellicht dat het bij A van 1/2, 3/4, en 5/6 door elkaar loopt. En bij B het netjes omstebeurt gedaan wordt.