Besteed ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Besteed.

Bij de gebiedende wijs schrijven we alleen de stam van het werkwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt helemaal. +
In de gebiedende wijs MEERVOUD is het met een T.
Denk maar aan de bijbelse tekst: Gaat heen en vermenigvuldigt u.
Maar in 99,9% van de gevallen is het gericht aan de enkele lezer of luisteraar en dan is het de gebiedende wijs ENKELVOUD en dat is juist zonder T.
Maar als je het bijvoorbeeld richt op alle Nederlanders of Goeievraag deelnemers dan is het meervoud.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat archaïsche taalgebruik komt (als het goed is) alleen nog voor in een paar staande uitdrukkingen. http://www.onzetaal.nl/taaladvies/advies/word-lid-wordt-lid-van-onze-taal
Snuffel
11 jaar geleden
Hannes en iHave, ik heb het opgezocht in de Schrijfwijzer van Renkema. (nadat jullie het hadden over gebiedende wijs). Er staat vroeger was enkelvoud zonder -t en meervoud met -t. Maar het is steeds meer in onbruik gemaakt. Dus officieel is t zoals Hannes zegt, maar gebruikelijk is het zonder -t en zoals iHave zegt, in sommige uitdrukkingen.
Wel -t na 'u': Gaat u zitten.
Cryofiel
11 jaar geleden
Klopt helemaal. Dat kun je zelf eenvoudig nagaan. Immers, wat zeg je op een kinderfeestje, als de kinderen in de tuin aan het spelen zijn en jij hebt binnen taart klaarstaan? Zeg je dan: "Kinderen, kom snel naar binnen!"? Of zeg je: "Kinderen, komt snel naar binnen!"? Vroeger gebruikte men de tweede vorm. Tegenwoordig de eerste.
Snuffel
11 jaar geleden
Wel jammer, die minnen. Want officieel heeft Hannes gelijk.
Als je meerdere personen aanspreekt mag het met dt. Dit is wel verouderd taalgebruik, 'besteed' is ook in de meervoudsvorm gebruikelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deze zin kan in het meervoud en enkelvoud, dus met of zonder "t" is juist.
Robby BB
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
...maar vrijwel niemand zal deze zin mèt een "t" schrijven! Een gebiedende wijs met een "t" erachter is namelijk erg ouderwets en archaïsch.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ Antoni Dit zou ik zomaar niet durven zeggen of schrijven alleen nog maar jonge mensen en kunnen de ouderen niet meer schrijven
Hoeveel oudere schrijven er niet met de oude en zeer oude spelling.
Ik schrijf "U" ook nog altijd met een hoofdletter, terwijl het nu met kleine letter wordt geschreven.
Vraag is"mag je het nu nog met een t schrijven, of mag het volgens de nieuwe spelling niet meer met een "t"
Robby BB
Antoni
11 jaar geleden
Ik heb mijn reactie gebaseerd op de adviezen die worden gegeven op de websites die in eerdere antwoorden en reacties staan vermeld: http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/924
http://www.onzetaal.nl/taaladvies/advies/word-lid-wordt-lid-van-onze-taal
http://woordenlijst.org/leidraad/11/7/ Ik ben het van harte met deze adviezen eens!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Antoni, dit is natuurlijk iets heel anders wat je nu schrijft.
Dit zijn adviezen waar je mee doet wat je wil.
Maar schrijven dat vrijwel niemand nog de "t"schrijft is een beetje kort in de bocht.
Robby BB
Als je in zulke gevallen het antwoord niet weet, maak er dan een beetje een andere zin van en vervang het werkwoord door werken, dan merk je meteen of het met of zonder 't' is.