waarom vragen mensen altijd: hoe laat is het?

dan bedoel ik natuurlijk niet, om de tijd te weten!
maar als het vroeg in de ochtend is dan is het dus vroeg, is het dan correct om te vragen hoe laat is het? zou je niet moeten vragen hoe vroeg het is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
1.9K

Antwoorden (2)

voor jou is 6 uur vroeg, voor een ander is 10:30 nog vroeg. Om discussies over wat je met 'vroeg' bedoelt te voorkomen, lijkt het mij handig om consequent te vragen hoe laat het is.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ha voor mij is int weekend 13uur nog vroeg :D
Nee, want we hebben hier te maken met twee betekenissen van het woord laat. Het ene betekent inderdaad 'niet vroeg' (vroeg versus laat), het ander is gewoon vragen naar een tijdstip. 'Hoe laat begint de vergadering, hoe laat ga je naar bed, hoe laat is het , hoe laat moet je naar de dokter'. Het moment van de dag en of het eventueel aan de vroege kant is, is in die gevallen niet relevant, al gebruiken we in die context vroeg wel eens als grapje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja precies. Dit was ook ongeveer wat ik wilde zeggen. Net als: hoe oud ben je?
Dat zeg je ook over iemand die niet oud maar jong is. Of hoe lang ben je? Terwijl de persoon in kwestie misschien niet eens de 1,20 meter haalt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt helemaal. Daar zijn oud en lang beslist algemene termen.
Je merkt het als je in het Engels gaat vertalen ; early/late/what time is it - long/short/how tall are you etc.
Hebben we in het Nederlands gewoon een beetje niet zo handig gedaan denk ik, maarja, dingen groeien nu eenmaal zo. Ik heb weer een behoorlijke minnaar aan mijn broek hangen geloof ik ; al mijn vragen worden vanavond binnen enkele minuten dik gemind.....bah, kinderachtig gezeik.