waarom zeggen mensen wel eens 'die gitarist is goed'? hij speelt toch gewoon wat hij moet spelen?

dan is de componist toch juist degene die geprijsd moet worden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vaak is de gitarist niet de componist.
bijvoorbeeld bij een solo artiest, word er bij live optredens een andere gitarist ingehuurd dan bij de cd opnames

Het beste antwoord

De componist kan geprezen worden voor het mooie stuk muziek wat hij/zij geschreven heeft.
Dat is waar.

Vervolgens kun je dat mooie stuk muziek aan - zeg maar - tien verschillende gitaristen geven. [als het om gitaarmuziek gaat he?]

Dan zul je toch 10 keer een andere uitvoering horen?
Muziek maken is toch niet een exacte wetenschap?

Een gitarist kan dan wel het muziekstuk, de noten, keurig spelen zoals ze op papier staan.
Maar de ene zal het met meer techniek doen
en de ander zal het met meer gevoel doen.

En daar is verschil in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Die gitarist weet er net de juiste schwung aan te geven, gevoel aan de muziek mee te geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
daar heb je een punt + als dat zou kunnen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dan krijg je m van mij,
met dank aan Annonu
dan speelt hij gewoon goed. sommige mensen spelen de verkeerde noten! (zoals ik).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij kan het liedje heel mooi laten klinken door heel snel te spelen of door mooie solo's
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat moet zo'n man dan kosten? Is 1000 euro te veel?
Nee, het ligt er helemaal aan hoe de uitvoerder het stuk vertolkt, daarom moet de gitarist geprezen worden! En dat kan op meerdere manieren uitgevoerd worden, het kan slecht, goed of subliem zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Twee minnen te veel, dus een PLUS van mij
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank!
Muziek gaat veel verder en dieper dan het gewoon spelen van de goede noten.

Hoor bijvoorbeeld op de piano verschillende mensen hetzelfde klassieke stuk spelen, en bij iedereen zal het anders klinken. Soms kun je aanwijzen wat dat dan is, bijvoorbeeld dat iemand een stuk in een wat ander tempo speelt. Maar meestal kun je er niet goed bij wat het precies is, het is een gevoel. Naar mijn mening is iemand een goede muzikant als hij/zij vol passie en gevoel een stuk kan interpreteren. Muziek gaat om gevoel, dat is voor mij het magische aan muziek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, hij speelt gewoon wat hij moet spelen, maar dat moet je dan wel kunnen. En als je dat kunt, dan ben je goed. Ik kan dat niet en ben dan ook geen goed gitarist.

De componist hoeft niet geprijsd te worden, want die staat niet te koop.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maar de componist schrijft het wel.
Het grote onderscheid is of een muzikant technisch exact speelt wat er staat (wat bijvoorbeeld in een orkest of als begeleiding zeer belangrijk kan zijn) of een muzikant, die de emotie raakt zonder exact te spelen. Bijvoorbeeld bij het huwelijk van Alex en Max. Toen heeft de muzikant niet precies gespeeld, wat e rop papier stond, maar de emotionele lading was zeer groot.