Geen twijfel over mogelijk. Kunst is een spiegel van de maatschappij en/ of van de cultuur. Hetgeen daar afspeelt wordt bewust of onbewust afgebeeld in het kunstwerk van de aldaar wonende kunstenaar. Geen mens is totaal onbeïnvloedbaar, ook de kunstenaar niet.
Sommige kunstenaars spelen juist daarop in. Denk aan Karel Appel die ooit zei: 'Ik schilder als een barbaar in deze barbaarse wereld.' Zo interpreteerde hij zijn leefomgeving en paste zijn schilderstijl daarop aan (en smeet daarom dus met verf, ipv het traditioneel strijken mbv penselen).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ja. Er zijn verdomd weinig symfonische meesterwerken geschreven in Polynesië.
14 jaar geleden
Kunst is nauw verbonden met afgeven op of juist meegaan in wat de wereld om je heen te bieden heeft dus ik denk van wel eigenlijk. In het kader van globalisering kan het wel zo zijn dat een gedachte zowel in Azie als in Europa tot uiting komt. Zoiets als Mc Donalds die je overal tegenkomt. Maar dan in de gedachtenwereld van kunstenaars.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, want kunst is onderdeel van een cultuur, een uitingsvorm van cultuur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk, de kunst komt voort uit de cultuur... De cultuur is de bakermat van de kunst...