Zowel voor het voetlicht als over het voetlicht is een correcte combinatie. In combinatie met komen en brengen zijn er vier uitdrukkingen, met allemaal een verschillende betekenis, die zowel letterlijk als figuurlijk kan zijn.

iets voor het voetlicht brengen = (een toneelstuk) opvoeren; de aandacht op iets vestigen; iets goed laten uitkomen, er in het openbaar over spreken
iets over het voetlicht brengen = (een toneelstuk) opvoeren; iets goed laten uitkomen
voor het voetlicht komen = optreden in een toneelstuk; in de openbaarheid komen, in het openbaar optreden, van zich laten horen
goed over het voetlicht komen = begrepen worden, goed overkomen
fremar
een jaar geleden
Twee verschillende betekenissen. Het voetlicht zijn lampen aan de voorkant van het voortoneel. Bij een optreden breng je dit dus letterlijk voor die lampen.
Over het voetlicht is dus in figuurlijke zin nog een stapje verder. Het gaat dan over dingen als goed overkomen en begrepen worden.
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Het is 'over het voetlicht brengen'. Dit betekent dat iets of iemand al bekend is, maar dat deze persoon of dit iets meer aandacht krijgt. Het is dus geen introductie, maar meer een versterking van de bekendheid.
9 maanden geleden